مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

253
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

75
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفکر در سطوح بالا: رویکرد ضروری در آموزش پرستاری (نامه به سردبیر)

صفحات

 صفحه شروع 470 | صفحه پایان 471

چکیده

 تفکر و مهارت درست اندیشیدن از مسائل مهمی است که از زمان های دور توجه دانشمندان زیادی را به خود جلب کرده است و در حال حاضر پرورش مهارت های مختلف تفکر یکی از مهم ترین اهداف نظام آموزشی است(1). تفکر واکنش مغز برای پاسخ به محرک و عمدتاً بر حل مسأله معطوف است و از جمله اعمال شناختی (Higher cognitive function) سطح بالا محسوب می شود(2). تفکر سطح بالا شامل مهارت ها یا راهبردهای تفکر, تفکر انتقادی, استدلال علمی, پژوهش, یادگیری مسأله محور و حل مسأله می باشد(3). مهارت های تفکر سطح بالا به عنوان مهارت های شناختی که به یادگیرندگان اجازه می دهد در سطوح تجزیه و تحلیل, ترکیب و ارزشیابی طبقه بندی بلوم شرکت نمایند, تعریف می شود(4). مهارت های تحقیق, حل مسأله, اکتشاف و نوشتن آکادمیک, که همه در طول یک مدرک کارشناسی ارشد کسب می شود, مربوط به مهارت های تفکر سطح بالا است که شامل تفکر انتقادی, تفکر بازتابی, تفکر فراشناختی و تفکر خلاق است(5). پرستاری از یک خدمت بشردوستانه به یک حرفه تغییر یافته است. شفقت وجنبه خدمات پرستاری دیگر جزء فضایل نیست, چون پرستاری با استدلال علمی به اصول حرفه ای تبدیل شده است(6). در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اساتید به عنوان عنصر اصلی در آموزش و پژوهش و خدمات درمانی شناخته می شوند. چرا که آنان می توانند از طریق ترکیب مناسب و بدیع عناصر موجود در نظام آموزشی, دانشجویان را به سوی اهداف متعالی سوق داده یا محروم نمایند(7). در واقع اساتید باید به فراگیران یاد بدهد که چگونه یاد بگیرند نه این که فقط محتویات و محفوظات را به آنها آموزش دهد(8). آﻣ ﻮ زش ﺗ ﻔ ﻜ ﺮ ﺳ ﻄ ﺢ ﺑ ﺎ ﻻ ﺑ ﻪ ﺗ ﻐ ﻴ ﻴ ﺮ ات ﻋ ﻤ ﻴ ﻖ در ﺗ ﺪ رﻳ ﺲ ﻧ ﻴ ﺎ ز دارد و اﻳ ﻦ اﻣ ﺮ ﻣ ﻤ ﻜ ﻦ اﺳ ﺖ توانایی های ﻣ ﺪ رﺳ ﺎ ن را ﺑ ﻪ ﭼ ﺎ ﻟ ﺶ ﺑ ﻜ ﺸ ﺎ ﻧ ﺪ . ﺑ ﻪ ﻣ ﻨ ﻈ ﻮ ر داﺷ ﺘ ﻦ ﻛ ﻼ سﻫ ﺎ ی درس دارای وﻳ ﮋ ﮔ ﻲ ﺗ ﻔ ﻜ ﺮ , ﻣ ﺪ رﺳ ﺎ ن ﺑ ﺎ ﻳ ﺴ تی ﻗ ﺎ در ﺑ ﻪ ﺗ ﺪ رﻳ ﺲ ﺑ ﻪ شیوه ﻫ ﻮ ﺷ ﻤ ﻨ ﺪ اﻧ ﻪ و منعطف ﺑ ﺎ ﺷ ﻨ ﺪ ﻛ ﻪ ﻧ ﻤ ﻲ ﺗ ﻮ اﻧ ﺪ ﺑ ﺎ ﻣ ﻬ ﺎ رتﻫ ﺎ و روال ﻫ ﺎ ی آﻣ ﻮ زﺷ ﻲ ﺳ ﻨ ﺘ ﻲ و ﺗ ﻜ ﻨ ﻴ ﻜ ﻲ ﺛ ﺎ ﺑ ﺖ و ﺗ ﻐ ﻴ ﻴ ﺮ ﻧ ﻴ ﺎ ﻓ ﺘ ﻨ ﻲ ﺑ ﻪ اﺟ ﺮ ا در آﻳ ﺪ . ﻣ ﺪ رﺳ ﺎ ن ﻣ ﻲ ﺗ ﻮ اﻧ ﻨ ﺪ از ﻃ ﺮ ﻳ ﻖ آﻣ ﻮ زش ﺑ ﻪ داﻧ ﺸ ﺠ ﻮ ﻳ ﺎ ن در اﻳ ﻦ ﻛ ﻪ ﭼ ﮕ ﻮ ﻧ ﻪ ﺗ ﻔ ﻜ ﺮ ﻛ ﻨ ﻨ ﺪ , ﻳ ﺎ د ﺑ ﮕ ﻴ ﺮ ﻧ ﺪ , ﺑ ﻪ ﺧ ﺎ ﻃ ﺮ آورﻧ ﺪ و آﻣ ﻮ ﺧ ﺘ ﻪ ﻫ ﺎ ی ﺧ ﻮ د را در ﻣ ﻮ ﻗ ﻌ ﻴ ﺖ ﻫ ﺎ ی ﻣ ﺨ ﺘ ﻠ ﻒ داﺧ ﻞ و ﺧ ﺎ رج ﻛ ﻼ س درس ﻣ ﻮ رد اﺳ ﺘ ﻔ ﺎ ده ﻗ ﺮ ار دﻫ ﻨ ﺪ , ﺑ ﻪ اﻓ ﺰ اﻳ ﺶ آﮔ ﺎ ﻫ ﻲ و ﻛ ﻨ ﺘ ﺮ ل بر ﻳ ﺎ دﮔ ﻴ ﺮ ی و ﭘ ﺮ ورش ﻣ ﻬ ﺎ رتﻫ ﺎ ی ﺗ ﻔ ﻜ ﺮ ﺳ ﻄ ﺢ ﺑ ﺎ ﻻ در آﻧ ﻬ ﺎ اﻗ ﺪ ام ﻧ ﻤ ﺎ ﻳ ﻨ ﺪ (9). بنابراین با توجه به اهمیتی که برخورداری چنین تفکری در فراگیران پرستاری وجود دارد و نیز برای افزایش شایستگی, مهارت و توسعه کارآفرینی در پرستاری, توصیه می شود که با برگزاری دوره های بازآموزی برای اساتید پرستاری, اعضای هیأت علمی دانشکده های پرستاری توانایی لازم برای آموزش تفکر در سطوح بالا را پیدا نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عراقیان مجرد، فرشته، ثناگو، اکرم، و جویباری، لیلا. (1397). تفکر در سطوح بالا: رویکرد ضروری در آموزش پرستاری (نامه به سردبیر). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 470-471. SID. https://sid.ir/paper/525335/fa

    Vancouver: کپی

    عراقیان مجرد فرشته، ثناگو اکرم، جویباری لیلا. تفکر در سطوح بالا: رویکرد ضروری در آموزش پرستاری (نامه به سردبیر). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):470-471. Available from: https://sid.ir/paper/525335/fa

    IEEE: کپی

    فرشته عراقیان مجرد، اکرم ثناگو، و لیلا جویباری، “تفکر در سطوح بالا: رویکرد ضروری در آموزش پرستاری (نامه به سردبیر)،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 470–471، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525335/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button