مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

255
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

135
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی میزان مناسب فشار جبهه کار تونل های مکانیزه حفاری شده در آبرفت های دانه ای مترو تبریز

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 104

چکیده

 کنترل جابه جایی های ناشی از حفاری تونل در محیط های شهری اهمیت ویژه ای دارد. یکی از دلایل اساسی افزایش جابه جایی ها, عدم اعمال فشار مناسب در جبهه کار تونل است. این پارامتر به ویژه در مواردی که تونل در محیط های شهری حفر می شود اهمیت بیش تری پیدا می کند. تعیین مقدار این فشار برای جلوگیری از تخریب جبهه ی کار و نشست زمین از یک سو و ممانعت از بالازدگی زمین از سوی دیگر بسیار مهم است. به طورکلی روش های تعیین فشار جبهه کار به سه دسته ی تجربی, تحلیلی و عددی تقسیم می شوند. فشار نگه داری جبهه ی کار تونل به عوامل متعددی نظیر نوع و مشخصات مهندسی خاک از جمله مدول الاستیسیته, چسبندگی و زاویه ی اصطکاک داخلی, شرایط آب زیرزمینی, میزان روباره و سطح مقطع تونل وابسته است که در تحقیق حاضر, با کاربرد نرم افزار المان محدود ABAQUS به بررسی تأثیر برخی از این پارامترها بر میزان مناسب فشار جبهه کار تونل های مکانیزه می پردازیم. با تحلیل مدل های سه بعدی و اندازه گیری مقادیر جابه جایی های جبهه کار تونل به ازای مقادیر متفاوت فشار جبهه کار و پارامترهای بررسی شده, مقدار مناسب فشار نگه دارنده تخمین زده شده است. صحت سنجی روند مدل سازی بر اساس نتایج ابزار بندی پروژه ی خط 2 مترو تبریز انجام یافته است. نتایج حاصل نشان دهنده ی تأثیر چشم گیر مدول الاستیسیته خاک در مقدار فشار جبهه کار است و به عنوان الگوی کلی, با افزایش مدول الاستیسیته فشار مناسب جبهه کار کاهش می یابد. هم چنین, مقادیر مناسب فشار جبهه کار به دست آمده با روش های تحلیلی جانکسز-استاینر, آنگونستا-کواری و روش تجربی COB مقایسه شده است که بیش ترین تطابق با روش COBمشاهده شده است. لازم به ذکر است با پایین رفتن تراز آب زیرزمینی و در مدول های الاستیسیته کم (کم تر از 20 مگاپاسکال در پژوهش انجام شده), رابطه ی COB فشار جبهه کار کم تری نسبت به حالت مناسب ارائه می دهد که باید در محاسبات فشار جبهه کار در نظر گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بابایی، سعید، رضایی، امیرحسن، و کاتبی، هوشنگ. (1399). ارزیابی میزان مناسب فشار جبهه کار تونل های مکانیزه حفاری شده در آبرفت های دانه ای مترو تبریز. زمین شناسی مهندسی، 14(1 )، 79-104. SID. https://sid.ir/paper/525573/fa

    Vancouver: کپی

    بابایی سعید، رضایی امیرحسن، کاتبی هوشنگ. ارزیابی میزان مناسب فشار جبهه کار تونل های مکانیزه حفاری شده در آبرفت های دانه ای مترو تبریز. زمین شناسی مهندسی[Internet]. 1399؛14(1 ):79-104. Available from: https://sid.ir/paper/525573/fa

    IEEE: کپی

    سعید بابایی، امیرحسن رضایی، و هوشنگ کاتبی، “ارزیابی میزان مناسب فشار جبهه کار تونل های مکانیزه حفاری شده در آبرفت های دانه ای مترو تبریز،” زمین شناسی مهندسی، vol. 14، no. 1 ، pp. 79–104، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525573/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button