مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

181
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

77
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پارادایم تاویل دستورگرا در تبیین هرمنوتیک ادبی مولف محور در مطالعات نهج البلاغه

صفحات

 صفحه شروع 239 | صفحه پایان 263

چکیده

 جستار علمی پیش رو قصد دارد اصطلاحی به نام «هرمنوتیک ادبی مولف محور» و چگونگی کاربست آن را در حوزه مطالعات نهج البلاغه بسط دهد, آن هم با تامل بر کارکرد معناشناختی پارادایمتاویلدستورگرا, به شیوه دستاوردهای دانش معناشناسی ادب عربی. فهم دال و مدلول های تاویلدستورگرا در خطبه 36 نهج البلاغه مورد پژوهانه این جستار است؛ و در صدد است به پرسش چگونگی کاربست و تبیین هرمنوتیک ادبی مولف محور در منطق فهم متن ادبی خطبه مذکور پاسخ دهد. فرضیه مدنظر این است که به باور نظریه پرداز آلمانی شلایر ماخر (1768-1834) یکی از مبانی رویکرد مولف محوری در فهم ادبی متون مقدس (از جمله نهج البلاغه) بر تاثیرپذیری از کارکردهای دانش معناشناسی ادب عربی استوار است و معنا, دارای اعتبار نهایی و اصیل بوده؛ و بر دستیابی به نیت مولف تمرکز دارد. از دیگر مبانی رویکرد مولف محوری در پارادایم تاویل دستورگرا, دانش زبان شناسی است که مورد تمرکز این جستار نیست. روش کاربردی نویسنده, هرمنوتیک روشی و اهتمام وی بر کاربست نظریه «هرمنوتیک ادبی مولف محور» بوده و هدفتبیین بخشی از مبادی تصوری هرمنوتیک ادبی مولف محور در خوانش متون مقدس است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، مریم. (1398). پارادایم تاویل دستورگرا در تبیین هرمنوتیک ادبی مولف محور در مطالعات نهج البلاغه. پژوهش نامه علوی، 10(1 (پیاپی 19) )، 239-263. SID. https://sid.ir/paper/526012/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی مریم. پارادایم تاویل دستورگرا در تبیین هرمنوتیک ادبی مولف محور در مطالعات نهج البلاغه. پژوهش نامه علوی[Internet]. 1398؛10(1 (پیاپی 19) ):239-263. Available from: https://sid.ir/paper/526012/fa

    IEEE: کپی

    مریم هاشمی، “پارادایم تاویل دستورگرا در تبیین هرمنوتیک ادبی مولف محور در مطالعات نهج البلاغه،” پژوهش نامه علوی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 19) ، pp. 239–263، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526012/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button