Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

211
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

82
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه مشخصه های شیفت کاری و متغیرهای دموگرافیک، با رفتار رانندگان اتوبوس های برون شهری

صفحات

 صفحه شروع 309 | صفحه پایان 321

چکیده

 مقدمه: بررسی میزان تاثیر متغیرهای دموگرافیک و نیز شرایط کاری رانندگان اتوبوس بر رفتار و عمل کرد ترافیکی آن ها, علاوه بر سلامتی خود راننده, برای حفظ جان مسافرین نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر, بررسی رابطه برخی متغیرهای دموگرافیک و نیز مشخصه های زمانی شیفت کاری, بر رفتارهای مرتبط با «شناسایی خطرات», «آرامش حین رانندگی», «خستگی» و «هیجان طلبی» در میان رانندگان اتوبوس برون شهری می باشد. روش کار: این پژوهش از دسته مطالعات تحلیلی-مقطعی می باشد. نمونه تصادفی مورد استفاده در این پژوهش, شامل 321 راننده اتوبوس از پایانه های مسافربری برون شهری تهران می باشد. در این مطالعه, از پرسش نامه BDRI به عنوان ابزار گردآوری داده و از ضریب هم بستگی پیرسون, آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی به عنوان ابزارهای تحلیل داده ها استفاده گردید. یافته ها: درمجموع, سن, سابقه رانندگی و نیز مدت زمان استراحت راننده هم بستگی مثبتی با خستگی و هیجان طلبی کم تر و آرامش بیش تر حین رانندگی دارد. رانندگانی که عمر وسیله نقلیه آن ها بیش تر بوده, وضعیت نامطلوب تری در شاخص های شناسایی خطرات, آرامش حین رانندگی و خستگی داشته اند. وضعیت تاهل و سیگاری بودن راننده رابطه معناداری با خستگی و آرامش حین رانندگی نشان داد. به علاوه, وضعیت راننده های با تحصیلات دانش گاهی, در هر چهار عامل, به طور معناداری بدتر از سایر راننده ها می باشد. رانندگانی که در مسیرهای کوهستانی تردد می کنند, در هر دو عامل شناسایی خطرات و خستگی, وضعیت نامطلوب تری نسبت به سایر رانندگان داشتند. نتیجه گیری: با توجه به تاثیرگذاری سن راننده و سابقه رانندگی بر خستگی, هیجان طلبی و آرامش حین رانندگی, به نظر می رسد برگزاری دوره های آموزشی متناسب با گروه های مختلف سنی رانندگان برای افزایش آگاهی آنان درمورد نحوه مدیریت این عوامل بتواند به بهبود وضعیت رانندگان در این شاخص ها کمک کند. به علاوه, باتوجه به تاثیرگذاری زمان استراحت و نیز نوع مسیر تردد بر خستگی و توانایی راننده اتوبوس در شناسایی خطرات, لازم است قوانین مناسبی برای کاهش تاثیر این عوامل بر عمل کرد رانندگان تصویب گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توکلی کاشان، علی، بشارتی، محمد مهدی، و رادمرد، امین. (1397). بررسی رابطه مشخصه های شیفت کاری و متغیرهای دموگرافیک, با رفتار رانندگان اتوبوس های برون شهری. بهداشت و ایمنی کار، 8(3 )، 309-321. SID. https://sid.ir/paper/526558/fa

    Vancouver: کپی

    توکلی کاشان علی، بشارتی محمد مهدی، رادمرد امین. بررسی رابطه مشخصه های شیفت کاری و متغیرهای دموگرافیک, با رفتار رانندگان اتوبوس های برون شهری. بهداشت و ایمنی کار[Internet]. 1397؛8(3 ):309-321. Available from: https://sid.ir/paper/526558/fa

    IEEE: کپی

    علی توکلی کاشان، محمد مهدی بشارتی، و امین رادمرد، “بررسی رابطه مشخصه های شیفت کاری و متغیرهای دموگرافیک, با رفتار رانندگان اتوبوس های برون شهری،” بهداشت و ایمنی کار، vol. 8، no. 3 ، pp. 309–321، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526558/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا