Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

468
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

277
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی های شناختی-رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 89

چکیده

 دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی به علت کژکارکردهای شناختی و رفتاری, نقص هایی در جهت یابی و پردازش دیداری-فضایی دارند که به ضعف در ادراک روابط فضایی و مهارت های پایه ای محاسبات منجر می شود. هدف پژوهش حاضر, تعیین اثربخشی بازی های شناختی-رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و یک پیگیری دو ماهه بود. 30 دانش آموز به روش نمونه گیری هدفمند در مرکز آموزش ویژه ناتوانی یادگیری در شهرستان زرندیه-ساوه انتخاب و در گروه های 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش آزمون های ریاضیات کی مت کنولی (1988) و ادراکی-دیداری فراستیک (1963) بودند که در سه مرحله بر روی هر دو گروه و برنامه بازی های شناختی-رفتاری شاوفر و همکاران (2002) در 9 جلسه یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا شدند و داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بازی های شناختی-رفتاری بر بهبود عملکرد ریاضی و ادراک روابط فضایی دانش آموزان تاثیر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. از آن جایی که بازی های شناختی-رفتاری احتمالا منجر به تقویت مهارت های پایه ای ریاضی, آگاهی فضایی, ادراک دیداری-فضایی, ادراک فاصله, حرکت و جهت یابی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی می شود, می توان از این روش روانی-آموزشی که به کارگیری آن کم هزینه و موثر است, برای بهبود کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، اصغر، و احتشامی، مهسا. (1398). اثربخشی بازی های شناختی-رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. روانشناسی شناختی، 7(3 )، 74-89. SID. https://sid.ir/paper/527136/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری اصغر، احتشامی مهسا. اثربخشی بازی های شناختی-رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. روانشناسی شناختی[Internet]. 1398؛7(3 ):74-89. Available from: https://sid.ir/paper/527136/fa

    IEEE: کپی

    اصغر جعفری، و مهسا احتشامی، “اثربخشی بازی های شناختی-رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی،” روانشناسی شناختی، vol. 7، no. 3 ، pp. 74–89، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527136/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا