Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

264
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

112
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

قیام صدوری ادراک حسی و یقین آوری آن: ارزیابی تاثیر فلسفه رواقی بر ملاصدرا

صفحات

 صفحه شروع 247 | صفحه پایان 272

چکیده

 در این تحقیق نظریه ملاصدرا درباره اتحاد حاس و محسوس در ادراک حسی بر اساس موضوع صدوری بودن ادراک حسی و یقین آور بودن آن بررسی شد. اهمیت موضوع از این لحاظ است که ملاصدرا در رابطه با این موضوع, متاثر از نظریه رواقیان بوده, و خود به این موضوع تصریح داشته است. نظریه ملاصدرا درباره معرفت حسی, به فعلیت درآمدن صور محسوسات برای نفس و به فعال بودن نفس حاسه در عالم حسی است. این نوع رویکرد به معرفت به عنوان شکلی هستی شناسانه که رابطه حاس با محسوس را نوعی رابطه تکاملی می داند, متفاوت از نظریه مشاییان است. در نظریه مشاییان, صور محسوسات در نفس مقدمه ای برای معرفت عقلانی از طریق تجرید این صور است. در صورتیکه نزد ملاصدرا نفس در مرتبه حس از این رو که صادر کننده صور محسوسات است, بجای منفعل بودن, فعال است و بنابراین معرفت در این مرحله نیز علمی و یقینی است. ملاصدرا بیان کرده که پیش از او نیز بسیاری متفکران به این قول قایل بوده اند. بنا بر همین گفته, در این تحقیق نظریه معرفت حسی ملاصدرا با نظریه انطباع معرفتی رواقیان تطبیق داده شده است. در نظریه انطباع معرفتی, رواقیان متقدم ادراک حسی را صورت برای ماده نفس می دانند که بر آن حک می شود. رواقیان متقدم یقینی بودن انطباع معرفتی را همسنخ بودن آن با نفس می دانند و از آن در جهت تعالی حکمت و اخلاق در افراد سود می برند. نتایج تحقیق نشان دهنده توجه ملاصدرا و رواقیان متقدم درباره هم سنخ بودن حاس و محسوس و همچنین فعال بودن نفس در ادراک حسی برای بدست دادن معرفت یقینی حسی است. روش انجام تحقیق تحلیل محتوای آراء و نوآوری تحقیق در زمینه بدست دادن امکان گفتگو میان آراء ملاصدرا و فلسفه رواقی متقدم در زمینه معرفت شناسی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آرش، ابراهیم، فهیم، محسن، و جعفری اشکاوندی، مجتبی. (1400). قیام صدوری ادراک حسی و یقین آوری آن: ارزیابی تاثیر فلسفه رواقی بر ملاصدرا. پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، 11(41 )، 247-272. SID. https://sid.ir/paper/527227/fa

    Vancouver: کپی

    آرش ابراهیم، فهیم محسن، جعفری اشکاوندی مجتبی. قیام صدوری ادراک حسی و یقین آوری آن: ارزیابی تاثیر فلسفه رواقی بر ملاصدرا. پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)[Internet]. 1400؛11(41 ):247-272. Available from: https://sid.ir/paper/527227/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم آرش، محسن فهیم، و مجتبی جعفری اشکاوندی، “قیام صدوری ادراک حسی و یقین آوری آن: ارزیابی تاثیر فلسفه رواقی بر ملاصدرا،” پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، vol. 11، no. 41 ، pp. 247–272، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527227/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا