Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

257
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

113
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارت گوش کردن در محیط دانشگاه: بررسی موردی آزمون بسندگی زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 54

چکیده

 اهمیت برخورداری از توانمندی گوش کردن در زندگی دانشگاهی دانشجویان قابل انکار نیست. افراد برای انجام بسیاری از فعالیت های دانشگاهی شان نیازمند برخورداری از این مهارت هستند. از همین رو سنجش این توانمندی بخش بسیار مهمی از آزمون های بسندگی زبان فارسی را به خود اختصاص می دهد از جمله آزمون زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد که به عنوان معیاری برای سنجش دانشجویان غیرفارسی زبان برای ورود به دانشگاه های ایران, در برخی شهرهای ایران و عراق برگزار می گردد. در این پژوهش با کمک مدل آماری رش, به بررسی بخش گوش کردن این آزمون پرداختیم. نتایج نشان داد که پایایی آزمون 66/0 است که برای یک آزمون سرنوشت ساز میزان پایینی به حساب می آید. همچنین نقشه رایت بیانگر این نکته بود که سوالات آزمون عمدتا در سطح زبان آموزان متوسط و یا ضعیف هستند. برای بهبود کیفیت پایایی آزمون پیشنهاد می شود که در طراحی آزمون از انواع دیگر متون مانند مشاوره ها و گفتگوها نیز استفاده شود. از نظر نوع مطابقت, سوالات آزمون عمدتا از نوع محل یابی و یا سلسه ای هستند, قرار گرفتن تعداد بیشتری پرسش از نوع ترکیبی و تولیدی می تواند به سخت تر شدن سوالات بیانجامد. به طور کلی آزمون بسندگی زبان فارسی فردوسی بیشتر به سنجش توانمندی تشخیص واژگان کلیدی و درک جزییات متن می پردازد. درک کارکرد ارتباطی پاره گفتارها, نتیجه گیری کردن برمبنای رابطه بین عناصر موجود در متن, پیونددادن اطلاعات یک متن شنیداری و یک متن خواندن از جمله توانمندی های دیگر است که استفاده از آنها می تواند سطح دشواری آزمون را ارتقاء دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رودمعجنی، محسن، قنسولی، بهزاد، و قبول، احسان. (1398). بررسی مهارت گوش کردن در محیط دانشگاه: بررسی موردی آزمون بسندگی زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد. زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 11(2 (پیاپی 21) )، 25-54. SID. https://sid.ir/paper/527327/fa

    Vancouver: کپی

    رودمعجنی محسن، قنسولی بهزاد، قبول احسان. بررسی مهارت گوش کردن در محیط دانشگاه: بررسی موردی آزمون بسندگی زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد. زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1398؛11(2 (پیاپی 21) ):25-54. Available from: https://sid.ir/paper/527327/fa

    IEEE: کپی

    محسن رودمعجنی، بهزاد قنسولی، و احسان قبول، “بررسی مهارت گوش کردن در محیط دانشگاه: بررسی موردی آزمون بسندگی زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد،” زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 11، no. 2 (پیاپی 21) ، pp. 25–54، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527327/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا