مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,432
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

885
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پرونده های شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران طی سال های 1382-1377

صفحات

 صفحه شروع 78 | صفحه پایان 86

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه علی رغم پیشرفت های متعدد علمی و تکنولوژیک در تشخیص و درمان بیماری ها روند شکایت از پزشکان و کادر معالج رو به افزایش است. افزایش جمعیت, افزایش تعداد پزشکان, افزایش آگاهی جامعه و استفاده از ابزارهای تشخیصی و درمانی پیچیده تر از علل مهم این روند رو به رشد هستند و در این میان کاهش روابط سنتی میان پزشک و بیمار بیشتر به این موضوع دامن می زند. هدف از این مطالعه بررسی علت و انگیزه های شکایت, میزان و نوع قصور انجام شده و در آخر ارایه راه حل برای کاهش قصور پزشکان می باشد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی به صورت گذشته نگر با بررسی پرونده های شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی طی سال های 1377 تا 1382 در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران انجام شده است.یافته ها: طی این مدت از بین 965 پرونده شکایت از قصور پزشکی 196 مورد (%20.31) به این رشته اختصاص داشته و از 15 مورد در سال 1377 به 39 مورد در سال 1382 افزایش یافته است. در %60.72 پرونده ها رای برائت و در %39.28 رای قصور صادر گردیده است. %54.59 پرونده ها به مراکز خصوصی و %17.86 به مراکز دولتی غیردانشگاهی و %21.94 به مراکز دانشگاهی و %5.61 به مراکز خیریه مربوط بودند؛ ولی میزان قصور در مراکز خصوصی و %52.34, در مراکز دولتی غیردانشگاهی %22.86 و در مراکز دانشگاهی %20.93 و در مراکز خیریه %36.36 بود. %9.09 از موارد قصور به دنبال فوت بیمار و مابقی به دنبال نقص عضو و کاهش کارآیی اتفاق افتاده بود.نتیجه گیری: بهبود مناسبات پزشک و بیمار, رعایت اخلاق پزشکی, کاهش روابط مالی میان پزشک و بیمار, افزایش دانش و مهارت های علمی و فنی پزشکان, توجیه مناسب قبل از انجام فرآیندهای تشخیصی یا درمانی و ارتقای سطح فنی و تجهیزاتی مراکز درمانی در کاهش قصور و شکایت تاثیر بسزایی دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صدر، سیدشهاب الدین، قدیانی، محمدحسن، و باقرزاده، علی اصغر. (1386). بررسی پرونده های شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران طی سال های 1382-1377. مجله علمی پزشکی قانونی، 13(2 (مسلسل 46))، 78-86. SID. https://sid.ir/paper/53430/fa

Vancouver: کپی

صدر سیدشهاب الدین، قدیانی محمدحسن، باقرزاده علی اصغر. بررسی پرونده های شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران طی سال های 1382-1377. مجله علمی پزشکی قانونی[Internet]. 1386؛13(2 (مسلسل 46)):78-86. Available from: https://sid.ir/paper/53430/fa

IEEE: کپی

سیدشهاب الدین صدر، محمدحسن قدیانی، و علی اصغر باقرزاده، “بررسی پرونده های شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران طی سال های 1382-1377،” مجله علمی پزشکی قانونی، vol. 13، no. 2 (مسلسل 46)، pp. 78–86، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/53430/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button