مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,326
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,035
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پرونده های شکایات قصور دندان پزشکی موجود در سازمان نظام پزشکی مشهد از سال 1380 تا سال 1390

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 37

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از مهم ترین تنش های شغلی که ممکن است دندان پزشکان در حرفه خود با آن مواجه شوند شکایت بیمار است. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندان پزشکی در شهر مشهد بود.روش بررسی: پرونده شکایات رسیده به سازمان نظام پزشکی مشهد از دندان پزشکان در سال های 90-80 که مقصر بودن یا نبودن دندان پزشک در آن مشخص شده بود, مورد بررسی قرارگرفت. متغیرهای محل درمان, شغل ارائه دهنده خدمت, جنس بیمار و دندان پزشک, درمان دندان پزشکی انجام شده, علت طرح شکایت و عارضه درمان مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار spss نسخه 15 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو انجام شد.یافته ها: در بین 250 پرونده شکایت, در %62.4 پرونده ها رأی بر عدم قصور دندان پزشکان صادر شده بود. اکثر دندان پزشکانی که از آن ها شکایت شده بود, مذکر بودند (%79.6). فراوانی شکایات به ترتیب مربوط به دندان پزشکان عمومی (%87.2), متخصصان معالجه ریشه (%4.4) و در نهایت متخصصان پریودنتولوژی (%2.4) بود. بیشترین فراوانی قصور به ترتیب مربوط به مطب های خصوصی (%62.8), کلینیک های دندان پزشکی خصوصی (%28.4), درمانگاه های خیریه (%3.2) و درنهایت کلینیک های بیمارستان (%2.8) بود. بیشترین فراوانی عوارض درمان مربوط به از دست رفتن دندان توسط دندان پزشکان عمومی بود (%24.4).نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه بیشتر دندان پزشکان که از آنان شکایت شده بود قصوری مرتکب نشده اند. هم چنین یافته ها بیانگر آن بود که بیشتر شاکیان مونث و متشاکیان بیشتر دندان پزشک مرد بوده اند, هم چنین اکثر متشاکیان دندان پزشک عمومی بوده و بیشتر شکایات مربوط به مطب های خصوصی و عمل جراحی لثه می شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موحد، ترانه، عرب، حمیدرضا، هاشمی، سیروس، و محمدزاده، زهرا. (1395). بررسی پرونده های شکایات قصور دندان پزشکی موجود در سازمان نظام پزشکی مشهد از سال 1380 تا سال 1390. مجله علمی پزشکی قانونی، 22(1 (مسلسل 77))، 31-37. SID. https://sid.ir/paper/53551/fa

    Vancouver: کپی

    موحد ترانه، عرب حمیدرضا، هاشمی سیروس، محمدزاده زهرا. بررسی پرونده های شکایات قصور دندان پزشکی موجود در سازمان نظام پزشکی مشهد از سال 1380 تا سال 1390. مجله علمی پزشکی قانونی[Internet]. 1395؛22(1 (مسلسل 77)):31-37. Available from: https://sid.ir/paper/53551/fa

    IEEE: کپی

    ترانه موحد، حمیدرضا عرب، سیروس هاشمی، و زهرا محمدزاده، “بررسی پرونده های شکایات قصور دندان پزشکی موجود در سازمان نظام پزشکی مشهد از سال 1380 تا سال 1390،” مجله علمی پزشکی قانونی، vol. 22، no. 1 (مسلسل 77)، pp. 31–37، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/53551/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button