مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,911
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اپیدمیولوژیک عابرین متوفی ناشی از تصادفات رانندگی در ایرن

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 81

چکیده

 زمینه: امروزه مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی از وضعیتی بحرانی در کشور ما برخوردار است, به گونه ای که در چند ساله اخیر, آمار متوفیات ناشی از تصادفات هر ساله بین 10 الی 15 درصد رشد داشته است. در این بین عابر پیاده آسیب پذیرترین فرد در صحنه حادثه است که احتمال پدیدار شدن ناتوانی جسمی یا مرگ برای وی بسیار بالا است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت مرگ و میر عابرین متوفی و عوامل موثر بر آن در کل کشور است. روشها: اطلاعات مربوط به عابرین پیاده متوفی از طریق فرم های از پیش طراحی شده توسط گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1378 جمع آوری شده است.یافته ها: از بین 15482 مورد فوت ناشی از تصادفات, 5015 مورد عابر پیاده بوده اند که یک سوم متوفیات ناشی از تصادفات را تشکیل می دهند. 7/72 درصد عابرین مرد و 3/27 درصد زن بوده اند. 5/37 درصد عابرین متوفی کمتر از 15 سال و 6/27 درصد بیش از 61 سال داشته اند. بیش از نیمی از عابرین متوفی در محل حادثه یا حین انتقال به بیمارستان و 6/45 درصد در بیمارستان فوت کرده اند. علت اصلی مرگ دو سوم از عابران, ضربه به سر بوده و در 6/46 درصد موارد, عابران با اتومبیل سواری تصادف کرده اند. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میزان مرگ و میر عابرین پیاده در ایران چند برابر کشورهای پیشرفت و حتی بیشتر از برخی کشورهای خاورمیانه است. کودکان و افراد مسن بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار دارند که می توان با ایجاد امکانات رفاهی در نقاط حادثه خیز, آموزش دهی مناسب در مدارس و رسانه های عمومی و تقویت سیستم امدادرسانی به حل این معضل کمک کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مرادی، سعداله، خادمی، علی، و طالقانی، ناهید. (1382). بررسی اپیدمیولوژیک عابرین متوفی ناشی از تصادفات رانندگی در ایرن. مجله علمی پزشکی قانونی، 9(30)، 75-81. SID. https://sid.ir/paper/53563/fa

Vancouver: کپی

مرادی سعداله، خادمی علی، طالقانی ناهید. بررسی اپیدمیولوژیک عابرین متوفی ناشی از تصادفات رانندگی در ایرن. مجله علمی پزشکی قانونی[Internet]. 1382؛9(30):75-81. Available from: https://sid.ir/paper/53563/fa

IEEE: کپی

سعداله مرادی، علی خادمی، و ناهید طالقانی، “بررسی اپیدمیولوژیک عابرین متوفی ناشی از تصادفات رانندگی در ایرن،” مجله علمی پزشکی قانونی، vol. 9، no. 30، pp. 75–81، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/53563/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button