مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,072
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله ی آموزشی بر مولفه های آگاهی و باورها، سبک زندگی، سازگاری و حمایتی موانع زندگی با دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو: کاربرد مدل بزنف

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 62

چکیده

 مقدمه: غلبه بر موانع مرتبط با مراقبت از دیابت به عنوان زیرساختی منطقی در راستای توانمندسازی بیماران مبتلا در مدیریت زندگی با دیابت و شناخت عوامل موثر بر این موانع به شمار می آید. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله ی آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر موانع آگاهی, سبک زندگی, سازگاری و حمایتی در زندگی با دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و عوامل موثر بر آن طراحی و اجرا شد.روش ها: این مطالعه یک مداخله ی نیمه تجربی دو گروهی بود که روی 168 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی ماه های مرداد و شهریور سال 94 انجام شد. قبل از اجرای مداخله, پرسش نامه موانع زندگی با دیابت و پرسش نامه بر اساس سازه های الگوی بزنف تکمیل گردید که بعد از انجام پیش آزمون با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و مقایسه با روش بلوک های چهارتایی تصادفی شده انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و کنترل تحت بررسی قرار گرفتند. بیماران مبتلا به دیابت گروه مداخله, تحت شش جلسه ی آموزشی 45 تا 60 دقیقه ای به عنوان مداخله آموزشی قرار گرفتند و آموزش جلسه ی پنجم را به همراه خانواده خود و کادر درمانی مربوطه دریافت کردند. طراحی برنامه ی آموزشی بر اساس سازه های مدل بزنف (آگاهی, نگرش, نرم های انتزاعی, عوامل قادر کننده و قصد رفتاری) و محتوی آموزشی بر اساس موانع زندگی با دیابت (آگاهی و باور, سبک زندگی, حمایتی و سازگاری) تدوین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمون های آماری T مستقل و T زوجی تجزیه, ویلکاکسون, مک نمار و من یو ویتنی تحلیل شدند. سطح معناداری در مطالعه, کمتر از 5% در نظر گرفته شد.یافته ها: نتایج نشان داد, بین نمره ی دریافتی مربوط به مولفه های آگاهی, سبک زندگی, سازگاری و حمایتی موانع زندگی با دیابت و آگاهی, نگرش, نرم های انتزاعی, عوامل قادر کننده و قصد رفتاری متغیرهای اجزای مدل بزنف در گروه مورد قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معناداری وجود داشت (p<0.05).نتیجه گیری: آموزش بیماران دیابتی نوع دو بر اساس الگوی بزنف به عنوان الگوی آموزشی موثر می تواند به کاهش مولفه های آگاهی, سبک زندگی, حمایتی و سازگاری موانع زندگی با دیابت منجر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری عبدل آبادی، ملیحه، محبی، بهرام، صادقی، رویا، طل، آذر، و محمودی مجدآبادی، محمود. (1395). تاثیر مداخله ی آموزشی بر مولفه های آگاهی و باورها, سبک زندگی, سازگاری و حمایتی موانع زندگی با دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو: کاربرد مدل بزنف. مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)، 16(1 )، 49-62. SID. https://sid.ir/paper/53942/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری عبدل آبادی ملیحه، محبی بهرام، صادقی رویا، طل آذر، محمودی مجدآبادی محمود. تاثیر مداخله ی آموزشی بر مولفه های آگاهی و باورها, سبک زندگی, سازگاری و حمایتی موانع زندگی با دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو: کاربرد مدل بزنف. مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)[Internet]. 1395؛16(1 ):49-62. Available from: https://sid.ir/paper/53942/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه اکبری عبدل آبادی، بهرام محبی، رویا صادقی، آذر طل، و محمود محمودی مجدآبادی، “تاثیر مداخله ی آموزشی بر مولفه های آگاهی و باورها, سبک زندگی, سازگاری و حمایتی موانع زندگی با دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو: کاربرد مدل بزنف،” مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)، vol. 16، no. 1 ، pp. 49–62، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/53942/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button