مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,279
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,216
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش فعال سازی- بازداری رفتاری، تکانشگری و آلکسی تایمیا در تمییز دانشجویان دارای نشانه های اختلال شخصیت وسواسی- جبری، پارانوئید و افراد بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 483 | صفحه پایان 496

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فعال سازی- بازداری رفتاری, تکانشگری و آلکسی تایمیا در تمییز دانشجویان دارای نشانه های اختلال شخصیت وسواسی- جبری و پارانوئید انجام شد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری آن را تمام دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 8344) 1390-91 نفر) تشکیل دادند. در مرحله اول برای شناسایی دانشجویان دارای نشانه های اختلال شخصیت وسواسی- جبری و پارانوئید, 368 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسش نامه بالینی چند محوری Millon Clinical Multiaxial Inventory-III) Millon-III یا MCMI-III) برای آن ها تکمیل شد. در مرحله دوم و پس از مشخص کردن دانشجویان دارای نشانه های اختلال شخصیت وسواسی- جبری و پارانوئید و افراد سالم, برای هر زیر گروه 25 نفر انتخاب گردید و پرسش نامه شخصیتی Gray-Wilson Personality Questionnaire) Gray-Wilson یا GWPQ), مقیاس تکانشگری Barratt Impulsiveness Scale) Barratt یا BIS) و مقیاس آلکسی تایمیای تورنتو (Toronto Alexithymia Scale یا TAS) روی 75 نفر از دانشجویان در قالب سه گروه انجام شد. داده ها توسط شاخص های توصیفی و تحلیل تشخیص مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: فعال سازی- بازداری رفتاری, تکانشگری و آلکسی تایمیا نقش مهمی را در تمییز نشانه های اختلال شخصیت وسواسی- جبری و پارانوئید ایفا کردند و توانستند تغییرات مربوط به اختلال شخصیت وسواسی- جبری و پارانوئید را پیش بینی نمایند.نتیجه گیری: ارزیابی و توجه به نقش نظام های فعال سازی- بازداری رفتاری, تکانشگری و آلکسی تایمیا به عنوان عوامل موثر در پیش بینی ابتلا به اختلالات شخصیتی وسواسی- جبری و پارانوئید, ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نریمانی، محمد، وحیدی، زهره، و ابوالقاسمی، عباس. (1395). نقش فعال سازی- بازداری رفتاری, تکانشگری و آلکسی تایمیا در تمییز دانشجویان دارای نشانه های اختلال شخصیت وسواسی- جبری, پارانوئید و افراد بهنجار. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 23(4)، 483-496. SID. https://sid.ir/paper/540/fa

    Vancouver: کپی

    نریمانی محمد، وحیدی زهره، ابوالقاسمی عباس. نقش فعال سازی- بازداری رفتاری, تکانشگری و آلکسی تایمیا در تمییز دانشجویان دارای نشانه های اختلال شخصیت وسواسی- جبری, پارانوئید و افراد بهنجار. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان[Internet]. 1395؛23(4):483-496. Available from: https://sid.ir/paper/540/fa

    IEEE: کپی

    محمد نریمانی، زهره وحیدی، و عباس ابوالقاسمی، “نقش فعال سازی- بازداری رفتاری, تکانشگری و آلکسی تایمیا در تمییز دانشجویان دارای نشانه های اختلال شخصیت وسواسی- جبری, پارانوئید و افراد بهنجار،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، vol. 23، no. 4، pp. 483–496، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/540/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button