Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

874
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

522
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای اثر آموزش از طریق برگزاری جلسات گروهی و کتابچه های آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد (در حیطه شناختی) بیماران مراجعه کننده به درمانگاه لیپید در سال 1382

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 96

چکیده

 مقدمه: هیپرلیپیدمی از مهم ترین عوامل خطر پیدایش و پیشرفت بیماریهای قلبی - عروقی در جهان محسوب می شود. تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری در ایران روزانه 166 نفر و سالانه تقریبا 125000 نفر می باشد. مطالعات متعدد نشان می دهد که باید راهکارهایی در جهت پیشگیری و اصلاح شیوه زندگی انجام پذیرد که این میسر نمی شود مگر با آموزش فراگیر و مداوم که تیم درمان خصوصا پرستاران می توانند نقش به سزایی در انجام آن داشته باشند. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه ای اثر آموزش از طریق برگزاری جلسات گروهی و کتابچه های آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد بیماران مراجعه کننده به درمانگاه لیپید است.روشها: این بررسی از نوع مطالعات مداخله ای است که نمونه هایی به صورت تصادفی انتخاب شد و با استفاده از ابزار پرسشنامه میزان آگاهی و عملکرد قبل از آموزش و بعد از آموزش مورد سنجش قرار گرفت. تعداد نمونه ها 304 نفر بوده اند که به 152 نفر کتابچه داده شد و 152 نفر دیگر دعوت به بحث گروهی شدند.یافته ها: در گروه یک (بحث گروهی) بعد از آموزش 27% افزایش آگاهی و عملکرد مشاهده شده در گروه دو (کتابچه) 26% افزایش مشاهده گردید که بین دو گروه تفاوت معنی داری به دست نیامد.نتیجه گیری: با توجه به یکسان بودن میانگین نمرات دو گروه شاید بتوان گفت که اثر هر جلسه آموزشی می تواند معادل دادن کتابچه به بیماران باشد؛ بنابراین پیشنهاد می شود که برای نتیجه گیری بهتر, این جلسات به طور مداوم و در فواصل منظم برگزار گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اردشیرلاریجانی، محمدباقر، فخرزاده، حسین، کمیلیان، زهرا، حشمت، رامین، برادرجلیلی، رضا، و معادی، منصوره. (1382). بررسی مقایسه ای اثر آموزش از طریق برگزاری جلسات گروهی و کتابچه های آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد (در حیطه شناختی) بیماران مراجعه کننده به درمانگاه لیپید در سال 1382. مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)، 3(1)، 89-96. SID. https://sid.ir/paper/54112/fa

Vancouver: کپی

اردشیرلاریجانی محمدباقر، فخرزاده حسین، کمیلیان زهرا، حشمت رامین، برادرجلیلی رضا، معادی منصوره. بررسی مقایسه ای اثر آموزش از طریق برگزاری جلسات گروهی و کتابچه های آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد (در حیطه شناختی) بیماران مراجعه کننده به درمانگاه لیپید در سال 1382. مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)[Internet]. 1382؛3(1):89-96. Available from: https://sid.ir/paper/54112/fa

IEEE: کپی

محمدباقر اردشیرلاریجانی، حسین فخرزاده، زهرا کمیلیان، رامین حشمت، رضا برادرجلیلی، و منصوره معادی، “بررسی مقایسه ای اثر آموزش از طریق برگزاری جلسات گروهی و کتابچه های آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد (در حیطه شناختی) بیماران مراجعه کننده به درمانگاه لیپید در سال 1382،” مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)، vol. 3، no. 1، pp. 89–96، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54112/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا