مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,977
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,638
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

موسیقی قافیه در شعر م. سرشک «محمدرضا شفیعی کدکنی»

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 146

چکیده

 هدف این مقاله, بررسی و تحلیل قافیه در اشعار نیمایی شفیعی کدکنی است. از این رو, اشعار نیمایی 200 صفحه از ابتدای کتاب «هزاره دوم آهوی کوهی», که شامل دفترهای «مرثیه های سرو کاشمر» و «خطی ز دلتنگی» و بخشی از دفتر «غزل برای گل آفتاب گردان» است, در محورهای گوناگون قافیه آرایی بررسی می شود. شفیعی به ویژگیهای اعجاز گونه قافیه آگاه است و از انواع امکانات قافیه آرایی برای ایجاد موسیقی, پیوند بین پاره های کلام, القای معانی و مقاصد دیگر در جهت رستاخیز واژه ها بهره برده است. قافیه در شعر شفیعی از دیدگاه های گوناگونی قابل بررسی است. جلوه هایی از قافیه که در مقاله, مورد بحث قرار گرفته عبارت است از انواع قافیه آرایی (مانند قافیه آرایی مسمط گونه, ترجیع گونه, غزل گونه و تلفیقی), قافیه درونی, مضاعف, ذوقافیتین و... بخش عمده زیباشناسی قافیه در شعر شفیعی بر قافیه هایی مبتنی است که شاعر در آرایش آنها ابتکاری از خود نشان داده و قافیه هایی ساخته که متضمن لطافت و ابداع است؛ مانند قافیه های التزامی, متوازی, متوازن, متجانس و تلقینی. نتیجه بحث گویای این است که از بین انواع قافیه های هنری, توجه شاعر بیشتر به قافیه های متوازن معطوف است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عمران پور، محمدرضا. (1383). موسیقی قافیه در شعر م. سرشک «محمدرضا شفیعی کدکنی». پژوهشهای ادبی، 2(6)، 123-146. SID. https://sid.ir/paper/54162/fa

    Vancouver: کپی

    عمران پور محمدرضا. موسیقی قافیه در شعر م. سرشک «محمدرضا شفیعی کدکنی». پژوهشهای ادبی[Internet]. 1383؛2(6):123-146. Available from: https://sid.ir/paper/54162/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا عمران پور، “موسیقی قافیه در شعر م. سرشک «محمدرضا شفیعی کدکنی»،” پژوهشهای ادبی، vol. 2، no. 6، pp. 123–146، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54162/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button