Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,670
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,053
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اهداف پیشرفت عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای هیجانات تحصیلی و خودتنظیمی

صفحات

 صفحه شروع 381 | صفحه پایان 392

چکیده

 هدف مطالعه حاضر تعیین نقش واسطه ای هیجان اضطراب و خودتنظیمی در رابطه بین اهداف پیشرفت (تبحری و عملکردی) و عملکرد تحصیلی بود. شرکت کنندگان این مطالعه (274 دانش آموز دختر و 384 دانش آموز پسر پایه سوم رشته ریاضی فیزیک دبیرستان های دولتی شهر تهران) به شیوه تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به سه پرسشنامه راهبردهای خود نظم بخش (میلر و همکاران, 1996), اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی (1997), و هیجانات تحصیلی پکران, (2005) پاسخ دادند. برای ارزیابی عملکرد تحصیلی از نمرات معدل دانش آموزان استفاده شد. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود و نشان داد که اهداف تبحری به واسطه هیجان اضطراب و خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اثر غیر مستقیم و معنی دار است, اما اهداف عملکردی دارای اثر غیرمستقیم معنی داری بر عملکرد تحصیلی نیست. به طور کلی به نظر می رسد که دانش آموزان تبحرگرا از راهبردهای یادگیری عمیق استفاده می کنند و معمولا دارای اهداف و انگیزه های دورنی هستند, آنها طبیعتا اضطراب کمتری در موقعیت های چالش انگیز از خود نشان می دهند, و همچنین از راهبردهای شناختی و فراشناختی که منجر به کاهش اضطراب و بهبود خودتنظیمی شده و بر عملکرد تحصیلی تاثیرات مثبتی دارد, استفاده می کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بانشی، علیرضا، صمدیه، هادی، و اژه ای، جواد. (1393). اهداف پیشرفت عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای هیجانات تحصیلی و خودتنظیمی. مجله روانشناسی، 18(4 (پیاپی 72))، 381-392. SID. https://sid.ir/paper/54344/fa

    Vancouver: کپی

    بانشی علیرضا، صمدیه هادی، اژه ای جواد. اهداف پیشرفت عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای هیجانات تحصیلی و خودتنظیمی. مجله روانشناسی[Internet]. 1393؛18(4 (پیاپی 72)):381-392. Available from: https://sid.ir/paper/54344/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا بانشی، هادی صمدیه، و جواد اژه ای، “اهداف پیشرفت عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای هیجانات تحصیلی و خودتنظیمی،” مجله روانشناسی، vol. 18، no. 4 (پیاپی 72)، pp. 381–392، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54344/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا