مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,325
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه پیشرفت تحصیلی با فعالیت های بعد از مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 294 | صفحه پایان 312

چکیده

 پژوهش حاضر, رابطه "پیشرفت تحصیلی" با سه فعالیت عمده بعد از مدرسه: "تکلیف مدرسه", "فعالیت های فوق برنامه" و "مشاده تلویزیون" را بررسی کرده است. متغیرهای "هوش" "انگیزش پیشرفت" "تعداد فرزندان خانواده" و "نوع مدرسه" (دولتی و غیر انتفاعی) به عنوان متغیرهای کنترل و متغیرهای "جنس" دانش آموز و "سطح تحصیلات مادر" به عنوان متغیرهای تعدیل کننده در این رابطه مورد بررسی قرار گرفته اند. نمونه شامل 121 دانش آموز دختر و پسر سال دوم دبیرستان رشته ریاضی- فیزیک است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته تکلیف مدرسه و فعالیت های فوق برنامه, "پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمانس" و "آزمون هوش ریون" استفاده شده است. نمرات ریاضی در پایان دو ترم به عنوان متغیر ملاک مورد استفاده قرار گرفته اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که متغیر "هوش" نقش کنترل کنندگی و "سطح تحصیلات مادر" نقش تعدیل کنندگی را در این رابطه دارند. با کنترل متغیر هوش هیچ یک از فعالیتهای بعد از مدرسه رابطه معنی داری با پیشرفت تحصیلی نداشته اند و با حذف این متغیر, مقدار تکلیف انجام شده با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری را نشان داده است. فعالیت های فوق برنامه خارج از مدرسه از طریق رابطه انحنایی تغییرات پیشرفت تحصیلی را تبیین کرده اند. به طور کلی افزایش مقدار تکلیف انجام شده و فعالیت های فوق برنامه خارج از مدرسه موجب ارتقاء سطح پیشرفت تحصیلی شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امین زاده، انوشه، و سرمد، زهره. (1383). رابطه پیشرفت تحصیلی با فعالیت های بعد از مدرسه. مجله روانشناسی، 8(3 (پیاپی 31))، 294-312. SID. https://sid.ir/paper/54399/fa

    Vancouver: کپی

    امین زاده انوشه، سرمد زهره. رابطه پیشرفت تحصیلی با فعالیت های بعد از مدرسه. مجله روانشناسی[Internet]. 1383؛8(3 (پیاپی 31)):294-312. Available from: https://sid.ir/paper/54399/fa

    IEEE: کپی

    انوشه امین زاده، و زهره سرمد، “رابطه پیشرفت تحصیلی با فعالیت های بعد از مدرسه،” مجله روانشناسی، vol. 8، no. 3 (پیاپی 31)، pp. 294–312، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54399/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button