مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,065
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,500
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان ممتاز دانشگاهها

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 164

چکیده

 این مطالعه با هدف تعیین سطح سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان ممتاز دانشگاهها انجام شده است. دو گروه جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند.گروه اول کلیه دانشجویان ممتازی که از طرح تحصیل همزمان استفاده کرده بودند, گروه دوم کلیه دانشجویان ممتازی که به دلایل مختلف از این طرح استفاده نکرده بودند. به منظور انتخاب نمونه, ابتدا از بین دانشگاههای کشور, دانشگاههای تهران, صنعتی امیرکبیر, صنعتی شریف, علم و صنعت, شهید بهشتی, علامه طباطبایی و فردوسی مشهد انتخاب شدند. سپس از گروه اول و دوم از هر کدام 115 دانشجو (که بعد از حذف موارد ناقص گروه اول به 102 و گروه دوم به 113 نفر رسید) انتخاب گردید. به منظور جمع آوری اطلاعات از فهرست علایم اختلالات روانی (SCL-90-R) و پرسشنامه مشخصات فردی- تحصیلی استفاده بعمل آمد. داده های بدست آمده با آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که از نظر سلامت روانی در کل نمونه, میزان علایم و نشانه های مثبت در دانشجویان ممتاز بیش از نرم جامعه است.به علاوه علایم وسواسی-اجباری و حساسیت در روابط متقابل بین دانشجویان ممتازی که در دو رشته تحصیل می کنند تفاوت معناداری با دانشجویانی دارد که در یک رشته تحصیل می نمایند. همچنین میانگین نمرات دانشجویان ممتازی که در دو رشته بطور همزمان تحصیل می کنند در رشته اول به طور معناداری بیشتر از دانشجویان ممتازی است که در یک رشته تحصیل می نمایند. از نظر «جنس» نتایج نشان داد میانگین نمرات دانشجویان دختر دو رشته ای به طور معناداری بیشتر از دانشجویان دختر یک رشته ای است, ولی تفاوت معناداری بین میانگین نمرات دانشجویان پسر دو رشته ای و یک رشته ای وجود نداشت, افزون بر آن, این تحقیق نشان داد که در دانشجویان دو رشته ای, میانگین نمرات در رشته اول به طور معناداری بیشتر از میانگین نمرات در رشته دوم است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فتحی آشتیانی، علی، کیوانی، جعفر، مهین زعیم، بتول، سیدنا، طاهره، صدیق حقیقت، فاطمه، و ترقی جاه، صدیقه. (1384). بررسی سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان ممتاز دانشگاهها. مجله روانشناسی، 9(2 (پیاپی 34))، 151-164. SID. https://sid.ir/paper/54407/fa

Vancouver: کپی

فتحی آشتیانی علی، کیوانی جعفر، مهین زعیم بتول، سیدنا طاهره، صدیق حقیقت فاطمه، ترقی جاه صدیقه. بررسی سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان ممتاز دانشگاهها. مجله روانشناسی[Internet]. 1384؛9(2 (پیاپی 34)):151-164. Available from: https://sid.ir/paper/54407/fa

IEEE: کپی

علی فتحی آشتیانی، جعفر کیوانی، بتول مهین زعیم، طاهره سیدنا، فاطمه صدیق حقیقت، و صدیقه ترقی جاه، “بررسی سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان ممتاز دانشگاهها،” مجله روانشناسی، vol. 9، no. 2 (پیاپی 34)، pp. 151–164، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54407/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button