مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,677
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,003
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش رفتاری والدین و دارو درمانگری بر میزان علایم فزون کنشی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 135

چکیده

 هدف از این تحقیق, بررسی تاثیر آموزش رفتاری والدین و دارو درمانگری بر میزان علایم فزون کنشی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی بود. بدین منظور, از بین نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز 8 مدرسه ابتدایی پسرانه انتخاب شدند و با توجه به ارزیابی معلمان و والدین, برای 67دانش آموز, تشخیص اولیه فزون کنشی داده شد. این دانش آموزان, برای تشخیص قطعی به روانپزشک, ارجاع داده شدند. از بین این 67 نفر, فقط 30 نفر به روانپزشک مراجعه کردند که 26 نفر از آنها تشخیص قطعی فزون کنشی گرفتند. این 26 نفر به اضافه 7 نفر که قبلا تشخیص فزون کنشی گرفته بودند, اما به روانپزشک مراجعه نکرده بودند, به طور تصادفی به سه گروه 11 نفری آموزش رفتاری والدین, دارو درمانگری و گواه تقسیم شدند. آزمودنی های گروه دارو درمانگری که در نهایت به 8 نفر تقلیل پیدا کرده بودند, به مدت 35 روز داروی متیل فنیدیت (ریتالین) مصرف کردند. والدین گروه آموزش, در 6 جلسه هفتگی 90 دقیقه ای آموزش تغییر و ایجاد رفتار در کودکان شرکت کردند, اما گروه گواه هیچ نوع درمانی دریافت نکردند. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش رفتاری والدین, بر اساس ارزیابی والدین در مرحله بعد از درمان و پیگیری, بطور معنی داری میزان علایم فزون کنشی کودکان مورد مطالعه را کاهش داده است (P<0.05), اما بر اساس ارزیابی معلمان, تفاوت معنی داری بین میانگین های میزان علایم فزون کنشی گروه آموزش رفتاری والدین و گروه گواه در مرحله بعد از درمان و پیگیری وجود نداشت. از طرف دیگر, نتایج تحقیق نشان داد که دارودرمانی, در مرحله بعد از درمان, به طور معنی داری تاثیر چشمگیری بر کاهش میزان علایم فزون کنشی کودکان مورد مطالعه داشته است (P<0.05).

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کلانتری، مهرداد، نشاط دوست، حمید، و زارعی، محمدباقر. (1380). تاثیر آموزش رفتاری والدین و دارو درمانگری بر میزان علایم فزون کنشی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی. مجله روانشناسی، 5(2 (پیاپی 18))، 118-135. SID. https://sid.ir/paper/54413/fa

Vancouver: کپی

کلانتری مهرداد، نشاط دوست حمید، زارعی محمدباقر. تاثیر آموزش رفتاری والدین و دارو درمانگری بر میزان علایم فزون کنشی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی. مجله روانشناسی[Internet]. 1380؛5(2 (پیاپی 18)):118-135. Available from: https://sid.ir/paper/54413/fa

IEEE: کپی

مهرداد کلانتری، حمید نشاط دوست، و محمدباقر زارعی، “تاثیر آموزش رفتاری والدین و دارو درمانگری بر میزان علایم فزون کنشی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی،” مجله روانشناسی، vol. 5، no. 2 (پیاپی 18)، pp. 118–135، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54413/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button