مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,319
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی الگوی انگیزشی یادگیری ریاضی در دانش آموزان ابتدائی

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 81

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر فرض و آزمون "الگوی انگیزشی یادگیری ریاضی در دانش آموزان ابتدایی" بود. با بررسی تحقیقات پیشین, در این پژوهش الگوی انگیزشی ارائه گردید که دارای سه دسته متغیر بود. 1. متغیرهای برون زاد شامل: الف) جهت گیری انگیزشی والدین (با چهار بعد رفتارهای شمولی مادر, حمایت مستقلانه مادر, رفتارهای شمولی پدر و حمایت مستقلانه پدر) که توسط "مقیاس ادراک کودک از والدین" مورد اندازه گیری قرار گرفت. ب) جهت گیری انگیزشی معلمان در قبال دانش آموزان (با ابعاد مهار بالا, مهار متوسط, حمایت مستقلانه متوسط و حمایت مستقلانه بالا) که با "مقیاس پرسشنامه انگیزشی معلمان در کلاس" ارزیابی گردید. 2. متغیر میانجی, انگیزش دانش آموز (با ابعاد انگیزش بیرونی, انگیزش درون فکنی شده, انگیزش همانند سازی شده و انگیزش درونی) می باشد. این متغیر با استفاده از "پرسشنامه یادگیری خودگردان کودکان" اندازه گیری شد. و 3. یادگیری ریاضی به عنوان متغیر درون زاد در نظر گرفته شد. روایی و اعتبار هر سه مقیاس محاسبه گردید. نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر 148 دانش آموز و 60 معلم کلاس چهارم و پنجم مقطع ابتدایی شهر شیراز است. آزمون الگو, با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر, نشان داد که جهت گیری انگیزشی مادر ( و نه پدر) و معلمان در قبال دانش آموزان به عنوان دو منبع اجتماعی مهم, بر نوع انگیزش دانش آموز تاثیر گذار است. به طوریکه حمایت مستقلانه معلم و مادر به شکل گیری انگیزش از نوع درونی و همانند سازی شده, و مهار معلم و رفتارهای شمولی مادر به انگیزش بیرونی و درون فکنی شده دانش آموز منتهی می شود. نوع انگیزش دانش آموز از نوع بیرونی نیز بر یادگیری درس ریاضی (متغیر درون زاد) موثر است. همچنین رفتارهای شمولی مادر و مهار بالای معلم به طور غیر مستقیم بر یادگیری ریاضی تاثیرگذار بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خوشبخت، فریبا، و خیر، محمد. (1384). بررسی الگوی انگیزشی یادگیری ریاضی در دانش آموزان ابتدائی. مجله روانشناسی، 9(1 (پیاپی 33))، 67-81. SID. https://sid.ir/paper/54436/fa

    Vancouver: کپی

    خوشبخت فریبا، خیر محمد. بررسی الگوی انگیزشی یادگیری ریاضی در دانش آموزان ابتدائی. مجله روانشناسی[Internet]. 1384؛9(1 (پیاپی 33)):67-81. Available from: https://sid.ir/paper/54436/fa

    IEEE: کپی

    فریبا خوشبخت، و محمد خیر، “بررسی الگوی انگیزشی یادگیری ریاضی در دانش آموزان ابتدائی،” مجله روانشناسی، vol. 9، no. 1 (پیاپی 33)، pp. 67–81، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54436/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button