Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,493
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,699
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه آن با پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 399 | صفحه پایان 412

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه تعیین رابطه این راهبردها با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. 600 نفر از دانش آموزان شاغل به تحصیل در سال سوم نظری دبیرستان های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1380-81 به عنوان نمونه, با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه ای 86 سوالی بر مبنای رویکرد خبر پردازی توسط پژوهشگر تهیه و ویژگی های روان سنجی آن )اعتبار باز آزمایی r=0.98 و آلفای کرونباخ -α=0.98 روایی پرسشنامه با استفاده از روش های محتوا وابسته به ملاک (r=0.98) سازه )از طریق محاسبه همبستگی نمرات راهبردها و درس ریاضی (r=0.21 و روایی عاملی مورد تایید قرار گرفت. طبق نتایج این پژوهش, دانش آموزان رشته های مختلف به طور یکسان از راهبردها استفاده می کنند. دختران بیشتر از پسران از راهبردها سود می جویند. بین عوامل تشکیل دهنده ابزار رابطه بالائی وجود دارد. دانش آموزان قوی بیشتر از دانش آموزان ضعیف از راهبردها استفاده می کنند. نمرات هوش رابطه ای با استفاده از راهبردها جز در یک مورد (نظم دهی) ندارد. تمام عوامل تشکیل دهنده ابزار با پیشرفت تحصیلی همبستگی بالائی دارند. راهبرد دانش و مهار خود بیشترین توانایی (b=0.38) بیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارد. با استفاده از نمرات راهبردهای یادگیری و مطالعه می توان معادله بیش بین برای پیشرفت تحصیلی تدوین کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، ابوالفضل، دلاور، علی، بهرامی، هادی، و کریمی، یوسف. (1384). تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی، 9(4 (پیاپی 36))، 399-412. SID. https://sid.ir/paper/54498/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی ابوالفضل، دلاور علی، بهرامی هادی، کریمی یوسف. تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی[Internet]. 1384؛9(4 (پیاپی 36)):399-412. Available from: https://sid.ir/paper/54498/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل کرمی، علی دلاور، هادی بهرامی، و یوسف کریمی، “تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه آن با پیشرفت تحصیلی،” مجله روانشناسی، vol. 9، no. 4 (پیاپی 36)، pp. 399–412، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54498/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا