مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,446
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,306
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 275 | صفحه پایان 287

چکیده

 مطالعه حاضر به بررسی نقش پیش بینی کننده مولفه های هوشی گاردنر در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان و نتاسب متناظر هر یک از مولفه های فوق با محتوای رشته های مختلف تحصیلی می پردازد, علاوه بر این موفقیت تحصیلی دانش آموزان هر رشته بر حسب میزان همبستگی بین نمرات پیشرفت تحصیلی و ملاکهای هشتگانه هوش مورد توجه قرار می گیرد. برای اجرای این پژوهش 120 نفر از دانش آموزان دختر مشغول تحصیل در مقطع دوم یکی از دبیرستان های منطقه 3 آموزش و پرورش تهران با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و با میانگین سنی 15 سال انتخاب و با توجه به هدف و فرضیات ارایه شده, مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی آزمودنیها پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر را تکمیل کردند و معدل آنها به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مظور شد. نتایج بدست  آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس یکراهه و آزمونهای تعقیبی مربوطه و نیز تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که اولا دانش آموزان گروه ریاضی در مقایسه با دانش آموزان گروههای هنر و علوم انسانی از هوش منطقی - ریاضی بالاتری برخوردار بودند (P<0.05) و این تفاوت در مقایسه با گروه علوم تجربی مشاهده نشد. ثانیا میزان هوش دیداری - فضایی در نزد دانش آموزان گروه هنر بیشتر از سایر گروهها بود (P<0.05) و ثالثا از لحاظ هوش کلامی - زبانی دانش آموزان گروه ریاضی در مقایسه با گروه هنر برتری نشان دادند (P<0.05) یافته های پژوهش حاضر نشان دهنده میزان قابل توجهی از ارتباط میان برخی مقوله های هوشی, انتخاب رشته تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، ویدا، بهرامی، هادی، و کریمی، یوسف. (1385). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی، 10(3 (پیاپی 39))، 275-287. SID. https://sid.ir/paper/54521/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی ویدا، بهرامی هادی، کریمی یوسف. بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی[Internet]. 1385؛10(3 (پیاپی 39)):275-287. Available from: https://sid.ir/paper/54521/fa

    IEEE: کپی

    ویدا هاشمی، هادی بهرامی، و یوسف کریمی، “بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،” مجله روانشناسی، vol. 10، no. 3 (پیاپی 39)، pp. 275–287، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54521/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button