مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,986
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,106
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

9

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خود نظم ده دانشجویان در درس ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 404 | صفحه پایان 420

چکیده

 پژوهش های متعدد نشان از آن داشته است که «خودنظم دهی در یادگیری» علاوه بر آگاهی از راهبردهای متنوع و موثر یادگیری, مستلزم برخورداری از الگوهای سازگارانه انگیزشی است. از این رو بررسی روابط پیچیده بین باورهای انگیزشی و راهبردهای خود نظم ده در حوزه های مختلف دانش, جایگاهی ویژه در پژوهش های تربیتی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودنظم ده در درس ریاضی بود. بدین منظور 301 دانشجوی مقطع کارشناسی (125 دختر و 176 پسر) با میانگین سنی 20 سال از دانشکده های مهندسی, علوم, کشاورزی و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز انتخاب شدند که همگی در کلاس های ریاضی عمومی شرکت داشتند. انتخاب آزمودنیها به طریق خوشه ای تصادفی بود. ابزار سنجش در پژوهش حاضر گونه شماره 3 «پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری» (M.S.L.Q.) به عنوان ابزار سنجش به کار گرفته شد, که قبلا در فرهنگ ایرانی مورد اعتباریابی قرار گرفته بود و نتایج نشان داد که این پرسشنامه دارای 6 مولفه «انگیزشی» و 4 راهبرد «خودنظم ده» است. ضرائب آلفا کرونباخ برای مولفه های این پرسشنامه بین 0.88 تا 0.56 به دست آمد. در مجموع یافته های این پژوهش وجود رابطه بین باورهای انگیزشی و راهبردهای خودنظم ده در درس ریاضی دانشجویان را مورد تایید قرار داد و این نتایج در پرتو یافته های مطالعات پیشین, مورد بحث قرار گرفت و از کاربردهای تربیتی آن سخن به میان آمد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سیف، دیبا، و لطیفیان، مرتضی. (1383). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خود نظم ده دانشجویان در درس ریاضی. مجله روانشناسی، 8(4 (پیاپی 32))، 404-420. SID. https://sid.ir/paper/54545/fa

Vancouver: کپی

سیف دیبا، لطیفیان مرتضی. بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خود نظم ده دانشجویان در درس ریاضی. مجله روانشناسی[Internet]. 1383؛8(4 (پیاپی 32)):404-420. Available from: https://sid.ir/paper/54545/fa

IEEE: کپی

دیبا سیف، و مرتضی لطیفیان، “بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خود نظم ده دانشجویان در درس ریاضی،” مجله روانشناسی، vol. 8، no. 4 (پیاپی 32)، pp. 404–420، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54545/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button