مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

853
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی به نقش دانش پیش زمینه در آزمونهای خواندن کوتاه متون تخصصی ویژه دانشجویان هم رشته

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 35

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 از منظر کارشناسان آزمون سازی انتخاب نوع متن در آزمونهای خواندن و درک مطلب، به عبارتی دیگر انتخاب متنی که بتواند به آشکار شدن دقیق تر توانایی خواندن آزمون شوندگان یاری رساند، همواره یکی از ملاحظات اصولی و دغدغه های مهم در امر آزمون سازی بوده است. تا کنون پژوهشهای بسیاری بر این وافعیت صحه گذاشته اند که دانش پیش زمینه تاثیر بسزائی در میزان درک مطلب دارد. لذا، در این راستا، پژوهش حاضر تلاشی است برای پاسخ به پرسشهای زیر: نخست اینکه، چنانچه در آزمون خواندن به روش کوتاه متون، متن ها از یک رشته خاص علمی انتخاب شده باشند، آیا سنخیت موجود بین رشته تحصیلی دانشجویان آزمون شونده و محتوای متون انتخاب شده در آزمونهای خواندن متون تخصصی ویژه دانشجویان دانشگاهها تاثیر معنی دار آماری در نتیجه آزمون دارد یا خیر؟ دوم اینکه، آیا این عملکرد تغییر یا تغییراتی در مشخصات روانسنجی و یا آماری آزمون ایجاد می کند؟ و آخر اینکه، آیا روش کوتاه متون در آزمون سازی، روشی مناسب برای سنجش توانایی خواندن دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی می باشد؟ برای دستیابیی به پاسخهای تجربی بر پایه داده های علمی به این پرسشها، دو آزمون خواندن و درک مطلب به روش کوتاه متون هر کدام حاوی بیست پرسش چهار گزینه ای، یکی با انتخاب متون غیرتخصصی و دیگری با انتخاب متون تخصصی آمار ساخته و با پنجاه و سه نفر دانشجویان رشته های شیمی، آمار و تاریخ اجرا شد. نتایج حاصله حاکی از آن بود که دانشجویان رشته آمار نسبت به دانشجویان دو رشته دیگر در خواندن و درک متون تخصصی آمار به مراتب موفق تر بودند. مع ذالک، صرف انتخاب متون تخصصی در آزمون سازی برای دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی تاثیر معنی داری در مشخصات روانسنجی یا آماری آزمون خواندن نداشت. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که روش آزمون کوتاه متون که عمدتاً در امر آزمون سازی برای کلاسها آموزش زبان عمومی به کار گرفته می شود، در آزمون سازی برای کلاسهای زبان تخصصی با اهداف ویژه دانشگاهی هم به یکسان کاربرد دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    انصاری، حسن، و بابایی، عصمت. (1380). نگاهی به نقش دانش پیش زمینه در آزمونهای خواندن کوتاه متون تخصصی ویژه دانشجویان هم رشته . مجله زبانشناسی کاربردی، 5(1)، 17-35. SID. https://sid.ir/paper/55206/fa

    Vancouver: کپی

    انصاری حسن، بابایی عصمت. نگاهی به نقش دانش پیش زمینه در آزمونهای خواندن کوتاه متون تخصصی ویژه دانشجویان هم رشته . مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1380؛5(1):17-35. Available from: https://sid.ir/paper/55206/fa

    IEEE: کپی

    حسن انصاری، و عصمت بابایی، “نگاهی به نقش دانش پیش زمینه در آزمونهای خواندن کوتاه متون تخصصی ویژه دانشجویان هم رشته ،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 5، no. 1، pp. 17–35، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55206/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button