مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,454
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,065
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دختران و آموزش فنی حرفه ای: ارزشیابی کیفیت ابعاد فردی، اجتماعی و اقتصادی بروندادهای هنرستان های فنی حرفه ای دخترانه شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 164

چکیده

 هنرستان های فنی حرفه ای با اهداف مختلف, به ویژه تدارک زمینه های هدایت دانش آموزان به اشتغال و ادامه تحصیل تاسیس شده اند. اما کیفیت پایین آنها و نبود ظرفیت های لازم در جامعه و وجود انواع نابرابری های جنسیتی در بازارکار, موانعی جدی در راه تحقق این اهداف در هنرستان های دخترانه بوده و ذهنیت نامطلوبی بروندادهای آنها را تقویت کرده است. این پژوهش, با هدف بررسی مستند و علمی این ذهنیت, در سه مرحله, بروندادهای هنرستان های دخترانه شهر تهران را ارزشیابی نموده است. در مرحله «پیش ارزشیابی», با پیمایش 236 خبره, 7 عامل و 45 نشانگر بروندادی, در ابعاد «فردی, اجتماعی و اقتصادی» 16 معیار قضاوت در سطوح «نامطلوب, نسبتا مطلوب و مطلوب», تدوین شد. در مرحله «ارزشیابی», با استفاده از عوامل و نشانگرهای تدوین شده, از 3 پرسشنامه برای پیمایش 226 نفر شامل مدیران, دانش آموختگان و کارفرمایان دانش آموختگان شاغل در مشاغل متناسب با رشته تحصیلی, استفاده شد. نتایج نشان داد که در بعد فردی, کیفیت «پیشرفت و افت تحصیلی» در هنرجویان و «دانش, نگرش, مهارت, خلاقیت» در سطح «نسبتا مطلوب» و «ادامه تحصیل» در سطح «نامطلوب», در بعد اجتماعی, کیفیت «تحقق اهداف اجتماعی ـ آموزشی» در سطح «نسبتا مطلوب» و در بعد اقتصادی کیفیت «اشتغال» و «کارآفرینی» در سطح «نامطلوب» و «رضایت کارفرما» در  سطح «نسبتامطلوب» قرار دارد. ابعاد «فردی» و «اقتصادی» در سطح «نامطلوب» و بعد «اجتماعی» در سطح «نسبتا مطلوب» ارزشیابی شد. نهایتا, بروندادهای هنرستان ها, در سطح «نامطلوب», ارزشیابی شد. در مرحله «پس ارزشیابی», ضمن استفاده از نتایج تحلیل محتوای سوالات بازپاسخ پرسشنامه های دانش آموختگان و کارفرمایان و مصاحبه با هنرجویان, هنرآموزان و مشاوران, علل نتایج مرحله ارزشیابی بحث شد و راهکارهای بهبود وضع موجود, پیشنهاد گردید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

زین آبادی، حسن رضا، صالحی، کیوان، و پرند، کوروش. (1386). دختران و آموزش فنی حرفه ای: ارزشیابی کیفیت ابعاد فردی, اجتماعی و اقتصادی بروندادهای هنرستان های فنی حرفه ای دخترانه شهر تهران. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 5(2 (پیاپی 18))، 129-164. SID. https://sid.ir/paper/55262/fa

Vancouver: کپی

زین آبادی حسن رضا، صالحی کیوان، پرند کوروش. دختران و آموزش فنی حرفه ای: ارزشیابی کیفیت ابعاد فردی, اجتماعی و اقتصادی بروندادهای هنرستان های فنی حرفه ای دخترانه شهر تهران. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)[Internet]. 1386؛5(2 (پیاپی 18)):129-164. Available from: https://sid.ir/paper/55262/fa

IEEE: کپی

حسن رضا زین آبادی، کیوان صالحی، و کوروش پرند، “دختران و آموزش فنی حرفه ای: ارزشیابی کیفیت ابعاد فردی, اجتماعی و اقتصادی بروندادهای هنرستان های فنی حرفه ای دخترانه شهر تهران،” زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، vol. 5، no. 2 (پیاپی 18)، pp. 129–164، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55262/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button