مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,444
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,294
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 141

چکیده

 هدف این مقاله مقایسه بازنمایی تصویر زن در نقاشی زنان و مردان معاصر ایران است. این کار با استفاده از الگوی جانشینی در تحلیل نشانه شناختی و ساخت پرسش نامه تقابل های معنایی در مقایسه نقاشی زنان و مردان انجام می شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانه های توصیفی, شمایلی و کلیشه ای از زن آرمانی است, اما نقاشان زن نگاه تبیینی, غیر کلیشه ای و تفسیری به ویژگی ها و شرایط واقعی زنان دارند. در نقاشی مردان اشاره به زنان اشاره ای معنایی, تمثیلی و اسطوره ای است؛ آن ها زن بودن را نشانه نمی روند, بلکه صفات زنانه و معانی ضمنی و ذهنی زن بودن مانند زیبایی و لطافت را به تصویر می کشند. اما در نقاشی زنان, بازنمایی تصویر زن مبتنی بر تجربه زنانه است؛ نقاشان زن به دنبال بیان تنگناهای جهان زیست زنان هستند, اما مردان بدون در نظر گرفتن این شرایط, زنان را در فضایی خیالی تصویر می کنند. مطالعه آثار نقاشان زن نشان می دهد که آن ها تلاش می کنند قالب های بصری را که مردان از زنان دارند از شکل بیندازند. آن ها در برابر سوژه شدن مقاومت می کنند و با به کارگیری استراتژی های بصری تازه در نقاشی, شکاف هایی را در بازتولید ذهنیت مسلط مردانه در فرهنگ به وجود می آورند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    راودراد، اعظم، مریدی، محمدرضا، و تقی زادگان، معصومه. (1389). تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8(1 (پیاپی 28))، 125-141. SID. https://sid.ir/paper/55366/fa

    Vancouver: کپی

    راودراد اعظم، مریدی محمدرضا، تقی زادگان معصومه. تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)[Internet]. 1389؛8(1 (پیاپی 28)):125-141. Available from: https://sid.ir/paper/55366/fa

    IEEE: کپی

    اعظم راودراد، محمدرضا مریدی، و معصومه تقی زادگان، “تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران،” زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، vol. 8، no. 1 (پیاپی 28)، pp. 125–141، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55366/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button