مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,044
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فلسفه فن آوری و آموزش فن آوری

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 98

کلیدواژه

چکیده

فن آوری, همچون سایر پدیده های بشری یا طبیعی, محتاج تأمل فلسفی و اندیشیدن در حوزه فلسفه فن آوری است . آموزش فن آوری. از جمله , در گرو آن است که چنین تأملی با دقت کافی صورت پذیرد. گونه های مختلف فلسفه فن آوری , نیازمند بحث و بررسی است زیرا برخی از آنها شهرت یافته اند و در عمل , ذهن ما را در قالب خرد شکل می دهند. در این مقاله , دو گونه از فلسفه های فن آوری مورد بررسی قرار گرفته و از گونه سومی حمایت شده است . در گونه نخست , فن آوری چون امری طبیعی . خنثی در نظر گرفته میشود که به لحاظ ارزشی خنثی است و تأثیر یک جانبه بر فرهنگ دارد. در گونه دوم , فن آوری چون امری فرهنگی - تک ارزشی لحاظ میشود که ارزش غالب بر آن ناشی از عقلانیت ابزاری و گرایش به تصرف و تسلط است . درگونة سوم , فن آوری چون امری طبیعی - فرهنگی - چند ارزشی در نظر گرفته میشود. فن آروی در یک لایه , از طبیعت ذهن و ضمیر آدمی نشأت مییابد اما با قرار داشتن در چارچوب فرهنگ شکل ارزشی نیز مییابد. و در این خصیصه , برخلاف رویکرد دوم , نظر بر چند ارزشی بودن آن است . با قبول رویکرد سوم , اقتضاهای آن در آموزش فن آوری مورد بحث قرار گرفته است . بر این اساس , آموزش فن آوری را نباید به مهارت آموزی محدود کرد. زیرا هم مستلزم دسترسی به دانشهای مرتبط با فن آوری و هم متلزم ایجاد گرایش های اجتماعی, اخلاقی, و جهان شناختی است .

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

باقری، خسرو. (1381). فلسفه فن آوری و آموزش فن آوری. روانشناسی و علوم تربیتی، 32(1)، 75-98. SID. https://sid.ir/paper/55593/fa

Vancouver: کپی

باقری خسرو. فلسفه فن آوری و آموزش فن آوری. روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1381؛32(1):75-98. Available from: https://sid.ir/paper/55593/fa

IEEE: کپی

خسرو باقری، “فلسفه فن آوری و آموزش فن آوری،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 32، no. 1، pp. 75–98، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55593/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button