مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

13,248
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,515
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رقابت یا رفاقت در کلاس درس

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 156

چکیده

 مقاله حاضر با بررسی جوانب مختلف "رقابت" ضرورت ایجاد "رفاقت" در کلاس درس را مورد تأکید قرار می دهد. ایجاد رقابت در میان دانش آموزان و مقایسة آنها با یکدیگر موجب حسادت, احساس حقارت, تضعیف عزت نفس, و شوق یادگیری می شود. زمانی که این نوع رقابت با تشویق و پاداش توأم گردد, آثار منفی آن به مراتب بیشتر می شود. برای اینکه فراگیران با توجه به قابلیت های منحصر به فرد خود رشد کنند و یادگیری در محیطی انسانی صورت گیرد, باید رقابت بیرونی به رقابت درونی و رفاقت تبدیل شود. بررسی ها نشان می دهد که رویکرد یادگیری مشارکتی در این زمینه مؤثر بوده است؛ کار گروهی, همفکری و مشورت دانش آموزان با یکدیگر, ارتباط نزدیک معلم با شاگردان و راهنمایی آنان, و احساس مسئولیت فردی و گروهی از مشخصه های مهم یادگیری مشارکت هستند. این امر علاوه بر تقویت روابط عاطفی, رشد مهارت های کلامی, ارتباطی و فکری, در پرورش حس مسئولیت اجتماعی, افزایش موفقیت تحصیلی و عزت نفس شاگردان تأثیر بسزایی دارد. اجرای این رویکرد, مستلزم همکاری خانه با مدرسه, توانایی معلم در ادارة کلاس, برنامه ریزی دقیق و تناسب عناصر نظام آموزشی با یکدیگر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کرامتی، محمدرضا. (1380). رقابت یا رفاقت در کلاس درس . روانشناسی و علوم تربیتی، 31(2)، 139-156. SID. https://sid.ir/paper/55603/fa

Vancouver: کپی

کرامتی محمدرضا. رقابت یا رفاقت در کلاس درس . روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1380؛31(2):139-156. Available from: https://sid.ir/paper/55603/fa

IEEE: کپی

محمدرضا کرامتی، “رقابت یا رفاقت در کلاس درس ،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 31، no. 2، pp. 139–156، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55603/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button