مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,192
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجزیه و تحلیل دما و یخبندان در ارتباط با اقلیم فرودگاهی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 33

چکیده

 گسترش روزافزون صنعت هواپیمائی, ضرورت احداث فرودگاه های مناسب را امری اجتناب ناپذیر می سازد. در این رابطه مکان یابی و طراحی قسمت های مختلف فرودگاه نیازمند مطالعه و شناخت جامعه عناصر و عوامل آب و هوائی مرتبط با فن هوانوردی است. دما یکی از عوامل موثر در مطالعات اقلیمی بوده و نقش تعیین کننده ای در شناخت شرایط محیطی دارد. پدیده یخبندان که نتیجه کاهش دما در محیط می باشد, در امر هوانوردی دارای شناخت زیادی است؛ زیرا وقوع یخبندان چه در سطح باند و چه بر روی بدنه و کنترل فرامین هواپیما بالاخص به هنگام نشست و برخاست آن عامل بسیار خطرناکی برای ایمنی هواپیما محسوب می شود. با توجه به این که انتظار می رود در سال های آتی به دلیل نیازهای عمومی منطقه, فرودگاه مشترک و چند منظوره ای در مجاورت شهر میانه واقع در استان آذربایجان شرقی احداث شود؛ لذا در این پژوهش عنصر دما و به تبع آن پدیده یخبندان به عنوان یکی از عوامل آب و هوایی موثر در مطالعات اقلیم فرودگاهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.برای انجام این مطالعه از آمار و اطلاعات یازده ساله (1997-1987) دما و تعداد روزهای یخبندان ایستگاه سینوپتیک میانه استفاده شده است. تجزیه و تحلیل های دمایی منطقه و بررسی میانگین, حداکثر و حداقل مطلق دما نشان می دهد که منطقه مورد مطالعه در طی سال های متوالی دارای تابستان های گرم تا بسیار گرم و زمستان های سرد تا بسیار سرد بوده و دامنه تغییرات نهائی دما با 67.4 درجه سانتی گراد بسیار چشمگیر است. تطبیق دوره برگشت دما با روش توزیع نرمال نشان می دهد که طی چهل سال آینده احتمال دارد میانگین حداکثر دما به 42.46 درجه سانتی گراد نیز برسد. آمار و ارقام مربوط به تعداد روزهای یخبندان نشان می دهد که با در نظر گرفتن انحراف معیار به مدت سیزده روز با اطمینان 95% تاریخ تقریبی شروع یخبندان در منطقه در ماه اکتبر بوده و در ماه ژانویه به حداکثر خود (28 روز)می رسد. در ادامه این بررسی با استفاده از دماهای میانگین متوسط روزانه و میانگین حد اکثر روزانه, درجه حرارت مرجع فرودگاه  تعیین گردیده و تصحیحات مربوط به طول پایه باند پرواز برای هر رده فرودگاه انجام شده است. در نهایت راهکارها و پیشنهاداتی نیز در این زمینه ارائه گردیده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جهانبخش اصل، سعید، زاهدی، حمید، و حسینی، عباس. (1383). تجزیه و تحلیل دما و یخبندان در ارتباط با اقلیم فرودگاهی. پژوهشهای جغرافیایی، 36(50)، 19-33. SID. https://sid.ir/paper/5564/fa

Vancouver: کپی

جهانبخش اصل سعید، زاهدی حمید، حسینی عباس. تجزیه و تحلیل دما و یخبندان در ارتباط با اقلیم فرودگاهی. پژوهشهای جغرافیایی[Internet]. 1383؛36(50):19-33. Available from: https://sid.ir/paper/5564/fa

IEEE: کپی

سعید جهانبخش اصل، حمید زاهدی، و عباس حسینی، “تجزیه و تحلیل دما و یخبندان در ارتباط با اقلیم فرودگاهی،” پژوهشهای جغرافیایی، vol. 36، no. 50، pp. 19–33، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/5564/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button