مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,129
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,142
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه گیری در کودکان پیش دبستانی: بررسی مقایسه ای درون فردی و بین فردی

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 160

چکیده

 اصطلاح نظریه ذهن در سال 1978 توسط پریماک و ودروف مطرح شد. این اصطلاح نشانگر توانایی فرد در استناد حالت های ذهنی خود و دیگران است. پژوهش های موجود در زمینه نظریه ذهن, حاکی از آن است که کودکان پیش دبستانی نظرات و حالت های ذهنی (دیدگاه های) دیگران را درک می کنند و برخلاف آنچه پیاژه می گوید " خودمحور" نیستند. هدف از این مطالعه نیز بررسی و مقایسه دیدگاه گیری درون فردی و بین فردی در کودکان پیش دبستانی است. گروه نمونه مورد مطالعه شامل 70 کودک دختر و پسر پیش دبستانی در سه گروه سنی بود که توسط آزمونگران به صورت انفرادی و بر اساس سه نوع تکلیف مورد آزمون قرار گرفتند (خانه عروسک ها, آب نبات و مهره ها). نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که توانایی کودک در دیدگاه گیری وابسته به نوع تکلیف است و این تکالیف هرچه با تجارب روزمره کودک هماهنگی بیشتری داشته باشد. احتمال درک دیدگاه دیگران از سوی کودک محتمل تر خواهد بود. همچنین در فرایند رشد توانایی دیدگاه گیری نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان دوره پیش دبستانی خود محور نیستند و می توانند دیدگاه های دیگران را درک کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوکار، بهرام، سامانی، سیامک، و فولادچنگ، محبوبه. (1379). دیدگاه گیری در کودکان پیش دبستانی: بررسی مقایسه ای درون فردی و بین فردی. روانشناسی و علوم تربیتی، 30(2)، 137-160. SID. https://sid.ir/paper/55670/fa

    Vancouver: کپی

    جوکار بهرام، سامانی سیامک، فولادچنگ محبوبه. دیدگاه گیری در کودکان پیش دبستانی: بررسی مقایسه ای درون فردی و بین فردی. روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1379؛30(2):137-160. Available from: https://sid.ir/paper/55670/fa

    IEEE: کپی

    بهرام جوکار، سیامک سامانی، و محبوبه فولادچنگ، “دیدگاه گیری در کودکان پیش دبستانی: بررسی مقایسه ای درون فردی و بین فردی،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 30، no. 2، pp. 137–160، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55670/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button