Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,565
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش باورهای معرفت شناختی، راهبردهای پردازش اطلاعات و ساختار انگیزشی در تنظیم یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 67

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی آزمون مدل ساختاری باورهای معرفت شناختی در تنظیم یادگیری (خود تنظیمی و تنظیم بیرونی) با توجه به نقش واسطه ای ساختارهای انگیزشی و راهبردهای پردازش اطلاعات در دانشجویان دانشگاه تهران بود. به همین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای چندمرحله ای نمونه ای متشکل از 480 آزمودنی (290 دختر, 190 پسر) انتخاب شد. جهت ارزیابی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های باورهای معرفت شناختی (SEQ-63؛ به نقل از براتن و استرومسو, 2004)؛ مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (ASEM-10؛ مک ایلروی و بانتیگ, 2002), پرسشنامه راهبردهای پردازش اطلاعات (SPQ-21؛ بیگس, 1987), مقیاس تنظیم یادگیری (ILS-25؛ ورمانت, 1998), پرسشنامه علاقه به رشته یا مطالعه (SIQ-18؛ شیفل و همکاران, 1993), پرسشنامه زیرمقیاس اضطراب امتحان (MSLQ-5؛ پینتریچ, 1991) استفاده شد و داده های حاصل از آن ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش حاکی از تایید اثرات مستقیم و معنادار باورهای معرفت شناختی بر ساختارهای انگیزشی, ساختارهای انگیزشی (خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان) بر راهبردهای پردازش اطلاعات و هم چنین راهبردهای پردازش بر تنظیم یادگیری (خودتنظیمی و تنظیم بیرونی) است. راهبردهای پردازش اطلاعات و ساختارهای انگیزشی مذکور (به غیر از علاقه) اثرات واسطه ای معناداری در ارتباط بین باورهای معرفت شناختی و تنظیم یادگیری داشتند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامعلی لواسانی، مسعود، ملت، ندا، و کرمدوست، نوروزعلی. (1388). نقش باورهای معرفت شناختی, راهبردهای پردازش اطلاعات و ساختار انگیزشی در تنظیم یادگیری. روانشناسی و علوم تربیتی، 39(3)، 47-67. SID. https://sid.ir/paper/55678/fa

    Vancouver: کپی

    غلامعلی لواسانی مسعود، ملت ندا، کرمدوست نوروزعلی. نقش باورهای معرفت شناختی, راهبردهای پردازش اطلاعات و ساختار انگیزشی در تنظیم یادگیری. روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1388؛39(3):47-67. Available from: https://sid.ir/paper/55678/fa

    IEEE: کپی

    مسعود غلامعلی لواسانی، ندا ملت، و نوروزعلی کرمدوست، “نقش باورهای معرفت شناختی, راهبردهای پردازش اطلاعات و ساختار انگیزشی در تنظیم یادگیری،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 39، no. 3، pp. 47–67، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55678/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا