Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,276
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان موفقیت برنامه درسی جدید آموزش علوم در سطح ملی و بین المللی: تحلیلی بر افزایش عملکرد دانش آموزان چهارم دبستان ایران در تیمز 2003 در مقایسه با تیمز 1995

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 25

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان موفقیت برنامه درسی جدید علوم دوره دبستان کشور بود. در این پژوهش چهار هزار و سیصد و پنجاه و دو دانش آموز (1697 دختر, 2654 پسر) شرکت کردند. بر اساس گزارش انجمن بین المللی ارزشیابی موفقیت تحصیلی (IEA) دانش آموزان ایرانی شرکت کننده در پروژه بین المللی تیمز 2003 در درس علوم پایه چهارم افزایش عملکرد 34 نمره ای داشتند. این افزایش عملکرد با توجه به سطح بندی سوالات از آسان به دشوار در چهار سطح پایین, متوسط, بالا و پیشرفته در تیمز 2003 مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش افزایش 16 درصدی عملکرد دانش آموزان ایرانی در سطح پایین, افزایش 13 درصدی در متوسط, افزایش 4 درصدی در سطح بالا و نیز افزایش یک درصدی در سطح پیشرفته را نشان می دهد. برنامه درسی جدید علوم دبستان که تحت عنوان فرایند محوری مطرح شده است با هدف تربیت دانش آموزان پژوهنده تدوین شده است. با توجه به افزایش 4 درصدی عملکرد دانش آموزان ایرانی در سطح بالا و 1 درصدی در سطح پیشرفته نقاط معیار می توان چنین استنباط نمود که برنامه کسب شده دانش آموزان ایرانی در تیمز 2003 در تحقیق اهداف برنامه درسی فرآیند محور چندان موفق نبوده است, اما با عنایت به افزایش قابل توجه عملکرد دانش آموزان در نقاط معیار پایین و متوسط که بیش تر با حافظه محوری و توانایی حفظی دانش آموزان سروکار دارد می توان این طور استنباط کرد که در افزایش عملکرد سطح پایین و متوسط موفق بوده اند. دو سطح پایین و متوسط بیش تر با برنامه درسی قبلی یعنی برنامه حافظه محور هماهنگ است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی نژاد، عباس، و عاشقی، حسن. (1388). میزان موفقیت برنامه درسی جدید آموزش علوم در سطح ملی و بین المللی: تحلیلی بر افزایش عملکرد دانش آموزان چهارم دبستان ایران در تیمز 2003 در مقایسه با تیمز 1995. روانشناسی و علوم تربیتی، 39(3)، 1-25. SID. https://sid.ir/paper/55680/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی نژاد عباس، عاشقی حسن. میزان موفقیت برنامه درسی جدید آموزش علوم در سطح ملی و بین المللی: تحلیلی بر افزایش عملکرد دانش آموزان چهارم دبستان ایران در تیمز 2003 در مقایسه با تیمز 1995. روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1388؛39(3):1-25. Available from: https://sid.ir/paper/55680/fa

    IEEE: کپی

    عباس رحیمی نژاد، و حسن عاشقی، “میزان موفقیت برنامه درسی جدید آموزش علوم در سطح ملی و بین المللی: تحلیلی بر افزایش عملکرد دانش آموزان چهارم دبستان ایران در تیمز 2003 در مقایسه با تیمز 1995،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 39، no. 3، pp. 1–25، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55680/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا