Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,023
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر رویکردهای شناختی و متافیزیکی بر تبیین فلسفی کتابداری

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 196

چکیده

 مطالعات مبتنی بر روش های فلسفی در کتابداری به لحاظ ماهیت و ابعاد این رشته همواره متاثر از دیدگاه های گروه های متفاوت فلسفی و پیروی از مکاتب متنوع و همچنین انواع روش ها در این زمینه بوده است. اما نتیجه این مطالعات در همه این سال ها چندان درخشان نیست. در آسیب شناسی عدم شکل گیری مبانی فلسفی کتابداری به این نتیجه, می رسیم که ماهیت و ابعاد گوناگون این رشته موجب نوعی ابهام و پیچیدگی در تعریف دقیق فلسفه کتابداری شده است. در هر حال اهمیت تبیین هویت, تنظیم اهداف و در نتیجه زمینه سازی موثر جهت رشد و شکوفایی علمی و حرفه ای کتابداری, ضرورت ایجاد مبانی فلسفه رشته کتابداری را یادآور می شود. بر همین اساس, رویکردهای فکری مختلف در قالب مدل هایی متنوع جهت پاسخ به این ضرورت به وجود آمده اند. از این میان دو, رویکرد شناختی و متافیزیکی به دلیل ماهیت فرا نظریه ای خود, به عنوان مهم ترین و بنیادی ترین رویکردهای فلسفی در کتابداری شناخته شده اند. بر پایه این مدل ها کتابداری فرا علمی است که حاصل ادغام جنبه های متنوع علوم طبیعی, اجتماعی و انتزاعی است. از این رو می توان آن را در سطوح متعدد مورد مطالعه قرار داد و به تعریف ارزش های وجودی آن بر مبنای جایگاه واقعی و عملکردی ای که در دانش بشری دارد, پرداخت. بنابراین با گشودن راه های مختلف پژوهشی زمینه ایجاد بنیان نظری مناسبی برای کتابداری فراهم می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    معتمدی، فاطمه، و جوکار، عبدالرسول. (1387). تاثیر رویکردهای شناختی و متافیزیکی بر تبیین فلسفی کتابداری. روانشناسی و علوم تربیتی، 38(2)، 181-196. SID. https://sid.ir/paper/55723/fa

    Vancouver: کپی

    معتمدی فاطمه، جوکار عبدالرسول. تاثیر رویکردهای شناختی و متافیزیکی بر تبیین فلسفی کتابداری. روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1387؛38(2):181-196. Available from: https://sid.ir/paper/55723/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه معتمدی، و عبدالرسول جوکار، “تاثیر رویکردهای شناختی و متافیزیکی بر تبیین فلسفی کتابداری،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 38، no. 2، pp. 181–196، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55723/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا