مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,983
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انطباق و اعتباریابی "مقیاس اضطراب ریاضی" برای دانش آموزان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 162

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, اعتباریابی مقیاس اضطراب ریاضی در میان دانش آموزان ایرانی بود. بدین منظور 701 دانش آموز کلاس اول دبیرستان (499 دختر و 202 پسر) با میانگین سنی 15 سال و 5 ماه انتخاب شدند و به عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت نمودند. ابزار سنجش, مقیاس اضطراب ریاضی و مقیاس نگرش به ریاضی بود. تحلیل عاملی مقیاس اضطراب ریاضی نشان داد که این مقیاس مشتمل بر چهار مولفه اضطراب درس ریاضی و عدد, اضطراب امتحان ریاضی, احساس منفی به ریاضی و نگرانی درباره عملکرد ریاضی است. مقادیر ارزش ویژه برای این مولفه ها از 33 2 تا 43 6 متغیر بود. الگوی همبستگی بین مولفه های اضطراب ریاضی, نگرش نسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی در این درس, شواهد دیگری دال بر روایی سازه ای مقیاس اضطراب ریاضی فراهم ساخت. ضرایب آلفا کرونباخ برای مولفه های مقیاس اضطراب ریاضی از 70 0 تا 89 0 و برای کل مقیاس برابر با 92 0 حاصل شد. ضرایب بازآزمایی مولفه ها بین 64 0 و 80 0 نوسان داشت و برای کل مقیاس 80 0 به دست آمد. این یافته ها نشان داد که مقیاس اضطراب ریاضی در فرهنگ ایرانی از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و می تواند به منظور کاربردهای تحقیقاتی و مشاوره ای مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button