مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

21,308
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,053
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

زاویه دید در سه داستان کوتاه از «بیژن نجدی»

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 152

چکیده

زاویه دید, دریچه ای است که نویسنده می خواهد خواننده از همان دریچه به داستانش بنگرد. زاویه دید در داستان کوتاه به دلیل حجم کم آن, اهمیتی فراوان دارد. «نجدی», داستان نویس مدرن و توانمند, جایگاهی ویژه در داستان کوتاه معاصر دارد. او به فرم و ساخت داستان بیشتر توجه دارد و در به کارگیری زاویه دید شگرد و مهارت خاصی دارد, به طوری که با هر زاویه دید و چرخش آن به معنا آفرینی جدید و صورتی نو در داستان می پردازد. در این مقاله ابتدا زاویه دید و انواع آن معرفی می شود. سپس به عنوان نمونه زوایه دید, سه داستان «استخری پر از کابوس», «روز اسب ریزی» و «دوباره از همان خیابان ها» از دو مجموعه آثار نجدی که زاویه-دید در آنها نقش برجسته و تاثیرگذاری در ساختار و رسیدن به هدف و معنا و مفهوم دارد, تحلیل و بررسی می شود. نجدی در داستان اول, زاویه دید سوم شخص نامحدود سنتی را به مدرن تبدیل نموده است. در داستان دوم, نویسنده با چرخش های متناوب, زاویه دید اول و دوم شخص دو دنیای متفاوت را در یک دنیای کلی نشان می دهد. در داستان سوم با چرخش زاویه دید سوم شخص به اول شخص و به سبب زنده شدن شخصیت داستان و اعتراضش به نویسنده, نظریه «مرگ مولف و عدم قطعیت» وجود دارد. در مجموع زاویه دید در هر سه داستان دچار دگرگونی شده است و باعث آشنایی زدایی می شود که کاری فرمالیستی است و محتوا در آنها ارزش دست دوم دارد. این مقاله به بررسی همین دگرگونی های ساختاری در سه داستان یادشده می پردازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پورنداف حقی، شیوا، اشرف زاده، رضا، تسلیمی، علی، و خائفی، عباس. (1394). زاویه دید در سه داستان کوتاه از «بیژن نجدی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، -(39)، 127-152. SID. https://sid.ir/paper/56271/fa

    Vancouver: کپی

    پورنداف حقی شیوا، اشرف زاده رضا، تسلیمی علی، خائفی عباس. زاویه دید در سه داستان کوتاه از «بیژن نجدی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی[Internet]. 1394؛-(39):127-152. Available from: https://sid.ir/paper/56271/fa

    IEEE: کپی

    شیوا پورنداف حقی، رضا اشرف زاده، علی تسلیمی، و عباس خائفی، “زاویه دید در سه داستان کوتاه از «بیژن نجدی»،” پژوهش زبان و ادبیات فارسی، vol. -، no. 39، pp. 127–152، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/56271/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button