Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,878
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,093
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ظهور شیوه های نوین بازیگری در قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 118

چکیده

 بسیاری از نظریه پردازان, تئاتر قرن بیستم را تئاتر کارگردانان می دانند. در این قرن است که جایگاه و پایگاه نظریه های اجرایی از اهمیت ویژه ای برخوردار می گردد و جایگاه عناصر اصلی خلاقیت های تئاتری (متن, بازیگر, کارگردان, دکور, طراح صحنه و لباس و ...) از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. یکی از پرجاذبه ترین این بحث ها, به جایگاه و نقش بازیگر توجه دارد زیرا در اجرای تئاتر بازیگر تنها عنصر واقعا زنده است و به همین دلیل بیش از سایر عناصر اجرا در همزمان کردن موضوع نمایش نقش دارد؛ بازیگر به وسیله بدن و بیان, و ریتم و حرکتی که در صحنه می آفریند جهان نقش خود و احساس تماشاگران را در هم می آمیزد, یگانه می کند و جهانی سرشار از تخیل و باور می آفریند. موضوع کار بازیگر, امروزه آن چنان گسترشی یافته که دارای روش ها و مکتب های گوناگون گردیده و به بحثی کلاسیک تبدیل شده است. با توجه به آن که قرن نوزدهم میلادی, دوره شکل گیری و توسعه تئاتر به مفهوم جدید آن است, و از آن رو که بازشناسی اهمیت نقش بازیگر در تئاتر, اساسا, ریشه در رویکردهای نظری تئاتر قرن نوزدهم دارد, در مقاله حاضر کوشش شده است تا به منظور بازنمایی این رویکردها, به بررسی وضعیت بازیگران در اواخر قرن نوزدهم پرداخته و تاثیر و انعکاس نظریه های کارگردانان اواخر قرن نوزدهم در اندیشه و افکار کارگردانان قرن بیستم را, خصوصا در مورد جایگاه و کار بازیگر در تئاتر, مطرح نماییم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خاکی، محمدرضا. (1387). ظهور شیوه های نوین بازیگری در قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم. هنرهای زیبا، -(34)، 111-118. SID. https://sid.ir/paper/5719/fa

    Vancouver: کپی

    خاکی محمدرضا. ظهور شیوه های نوین بازیگری در قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم. هنرهای زیبا[Internet]. 1387؛-(34):111-118. Available from: https://sid.ir/paper/5719/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا خاکی، “ظهور شیوه های نوین بازیگری در قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم،” هنرهای زیبا، vol. -، no. 34، pp. 111–118، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/5719/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا