مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,238
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جلوه جمال و جلال در نگارگری و بازتاب آن در موجودات اهریمنی و مخوف

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 95

چکیده

 زیبایی (جمال) و هیبت (جلال) دو اصطلاح منحصر به فرد فلسفه و عرفان اسلامی است, اما نقش آنها در ساخت هنر سنتی و بالاخص نگارگری, آنچنان شگفت انگیز است که بدون بررسی کارکردشان, تبیین نگارگری چندان ممکن نیست. در نگارگری ایرانی, شخصیت های متنوعی با ظرافت های خاص وجودی و بصری به تصویر کشیده شده اند. این ویژگی را می توان با عناوین ارزشی: «موجودات خیر و شر», خیالی: «موجودات اسطوره ای و واقعی», عرفانی: «عاشق ها و معشوق ها», اجتماعی: «شاهان و گدایان», دینی: «انبیا و فرشتگان» و اهریمنی: «دیوان و اژدهایان» بررسی کرد. تمامی این موجودات ذیل جلوه های جمال و جلال قابل بررسی اند, اما دراین مقاله موجودات اهریمنی مورد نظر هستند. سوال: چرا موجودات اهریمنی و مخوف علی رغم هویت ترسناک یا نقش منفی شان زیبا تصویر شده اند؟ پاسخ: فرض این است که روح حاکم بر نگارگری ایرانی, زیبایی است؛ تا آنجا که اهریمنی ها هم زیبا تصویر می شوند. این ویژگی یک رمز است و هدف این مقاله رمزگشایی این زیبایی است. یافته های تحقیق نیز عبارتند از: 1. ساختار ذهنی هنرمند حین روند خلق هنری, در مواجهه با اهریمنی ها, زبان و بیان زیبا شناختی را انتخاب می کند؛ 2. خاستگاه نظری زیبا شناختی جلوه های اهریمنی نگارگری مبتنی بر نظریه تجلی ابن عربی است که جمال و جلال, دو شعاع ساطع از ساحت تجلی هستند, اما هیبت جلال چنان است که به دلیل انوار محرقه, نمی توان جز از خلال جمال و زیبایی به موجودات خوفناک نگریست و آنها را تصویر کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رهنورد، زهرا. (1386). جلوه جمال و جلال در نگارگری و بازتاب آن در موجودات اهریمنی و مخوف. هنرهای زیبا، -(29)، 87-95. SID. https://sid.ir/paper/5783/fa

    Vancouver: کپی

    رهنورد زهرا. جلوه جمال و جلال در نگارگری و بازتاب آن در موجودات اهریمنی و مخوف. هنرهای زیبا[Internet]. 1386؛-(29):87-95. Available from: https://sid.ir/paper/5783/fa

    IEEE: کپی

    زهرا رهنورد، “جلوه جمال و جلال در نگارگری و بازتاب آن در موجودات اهریمنی و مخوف،” هنرهای زیبا، vol. -، no. 29، pp. 87–95، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/5783/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button