مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,086
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

641
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نگرش والدی دانش آموزان سال آخر دبیرستان های دخترانه شهر شهرکرد در مورد نحوه رفتار با کودک و تاثیر آموزش بر تغییر نگرش آنها

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 83

چکیده

 نیمه دوم قرن بیستم را می توان با شجاعت و افتخار عصر کودکان نامید. شخصیت کودک در خانواده تکوین می یابد و کودک آزاری می تواند عوارض غیر قابل جبران روحی و جسمی برجای بگذارد. کودک آزاران معمولا کسانی هستند که با کودک زندگی می کنند و عمدتا والدین کودک را شامل می شود. با توجه به اینکه یکی از اولویت های ملی و اجتماعی ارتقا سلامتی کودکان است و مهمترین فاکتور ایجاد کننده سوء رفتار با کودک کمبود آگاهی و مهارت های والدینی ضعیف در والدین جوان است, لذا این پژوهش با هدف تعیین نگرش والدی دانش آموزان سال آخر دبیرستان های دخترانه شهر شهرکرد و تاثیر آموزش نحوه صحیح رفتار با کودک بر اساس رشد و تکامل در تغییر نگرش های منفی آنها صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک مطالعه دو مرحله ای است که مرحله اول آن توصیفی و مرحله دوم آن از نوع تجربی و در دو گروه (یک گروه مورد و یک گروه شاهد) انجام شده است. نمونه های مورد پژوهش در مرحله اول 476 دانش آموز دختر سال آخر دبیرستان در کلیه رشته های تحصیلی بودند که پس از تکمیل پرسشنامه نگرش والدی نوجوانان, تعداد 40 نفر که بر اساس نمرات حاصله از پرسشنامه, دارای نگرش منفی بودند, جهت شرکت در مرحله دوم بطور تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد توزیع شدند. جهت گروه مورد, چهار جلسه دو ساعته آموزش نحوه صحیح رفتار با کودک بر اساس رشد و تکامل گذاشته شد. سپس از هر دو گروه مورد و شاهد, مجددا پرسشنامه تکمیل شد و نتایج با یکدیگر مقایسه گردید.نتایج پژوهش نشان داد که 6.3 درصد واحدهای مورد پژوهش دارای نگرش والدی منفی, 83.4 درصد دارای نگرش خنثی و 12.8 درصد نگرش مثبت داشته اند و اختلاف نمرات والدی قبل و بعد از آموزش در گروه مورد و شاهد تفاوت معنی دار داشت, بطوری که نگرش والدی واحدهای مورد پژوهش در گروه مورد بعد از آموزش بطور قابل توجهی مثبت شده بود. نتایج این مطالعه, شیوع بالای نگرش خنثی در واحدهای مورد پژوهش را نشان داد. بدین معنی که نوجوانان ما در مورد نحوه رفتار با کودک آگاهی ندارند و این عدم آگاهی می تواند در آینده منجر به استفاده از روش های غیر صحیح در تربیت کودک شود. همچنین یافته های حاصل از پژوهش تاثیر آموزش نحوه صحیح رفتار با کودک با تکیه بر ویژگیهای طبیعی رشد و تکامل وی, در تغییر نگرش های منفی و خنثی نوجوانان دبیرستانی را تایید نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

آیین، فرشته، دل آرام، معصومه، فروزنده، نسرین، و دریس، فاطمه. (1380). بررسی نگرش والدی دانش آموزان سال آخر دبیرستان های دخترانه شهر شهرکرد در مورد نحوه رفتار با کودک و تاثیر آموزش بر تغییر نگرش آنها. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، 3(1)، 75-83. SID. https://sid.ir/paper/58339/fa

Vancouver: کپی

آیین فرشته، دل آرام معصومه، فروزنده نسرین، دریس فاطمه. بررسی نگرش والدی دانش آموزان سال آخر دبیرستان های دخترانه شهر شهرکرد در مورد نحوه رفتار با کودک و تاثیر آموزش بر تغییر نگرش آنها. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)[Internet]. 1380؛3(1):75-83. Available from: https://sid.ir/paper/58339/fa

IEEE: کپی

فرشته آیین، معصومه دل آرام، نسرین فروزنده، و فاطمه دریس، “بررسی نگرش والدی دانش آموزان سال آخر دبیرستان های دخترانه شهر شهرکرد در مورد نحوه رفتار با کودک و تاثیر آموزش بر تغییر نگرش آنها،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، vol. 3، no. 1، pp. 75–83، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/58339/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button