مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,344
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

826
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تقابل طبیعت و فرهنگ در نگاره «زال و سیمرغ» (تحلیل نشانه شناختی تصویری از شاهنامه طهماسبی)

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 110

چکیده

 این مقاله تحلیلی نشانه شناختی است بر یک اثر نگارگری از شاهنامه طهماسبی شاهکار نگارگری ایران در مکتب تبریز صفوی که به دست خواجه عبدالعزیز نقش گردیده است. ابتدا روش ساختگرایانه فرهنگی (مکتب مسکو -تارتوکه واضع آن یوری لوتمان می باشد) و شیوه ساختگرایانه در تحلیل و بررسی نظام تصویری را, که بر بنیاد تقابل انسان و طبیعت و دو محور جانشینی و همنشینی و دلالت های صریح و ضمنی قرار دارد, شرح می دهد. آنگاه می کوشد با برخورداری از این روش, مطالعه ای تحلیلی بر نگاره «زال و سیمرغ» را ارایه دهد. نتیجه این بررسی, در قالب نظام طبیعت و فرهنگ, تقابلی فضایی و کلی را میان بیان واقع گرا و اسطوره ای نشان می دهد. در انطباق نشانه های تصویری درنگاره عبدالعزیز و نشانه های کلامی شعر فردوسی, نیز آشکار می گردد که بنابر ماهیت ساختار تصویر نحو زمانی روایت به نحو مکانی تبدیل می یابد و نشانه های زبانی و صنایع بدیعی شعر به نشانه های تصویری سادهِ حالتی ترجمه می شود و نگارگر در حرکت از اثر ادبی به متن تصویری به شیوه ای تقلیل گرا دست می یازد. در آخر چنین عیان می گردد که گویا قهرمان صحنه نگاره و کنشگر اصلی روایت, یعنی زال, حلقه اتصال وجوه متضاد طبیعت و فرهنگ قرار گرفته و دو فضا را به هم پیوسته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اعظم کثیری، آتوسا، رهنورد، زهرا، و دیباج، سیدموسی. (1388). تقابل طبیعت و فرهنگ در نگاره «زال و سیمرغ» (تحلیل نشانه شناختی تصویری از شاهنامه طهماسبی). هنرهای زیبا، -(37)، 103-110. SID. https://sid.ir/paper/5868/fa

    Vancouver: کپی

    اعظم کثیری آتوسا، رهنورد زهرا، دیباج سیدموسی. تقابل طبیعت و فرهنگ در نگاره «زال و سیمرغ» (تحلیل نشانه شناختی تصویری از شاهنامه طهماسبی). هنرهای زیبا[Internet]. 1388؛-(37):103-110. Available from: https://sid.ir/paper/5868/fa

    IEEE: کپی

    آتوسا اعظم کثیری، زهرا رهنورد، و سیدموسی دیباج، “تقابل طبیعت و فرهنگ در نگاره «زال و سیمرغ» (تحلیل نشانه شناختی تصویری از شاهنامه طهماسبی)،” هنرهای زیبا، vol. -، no. 37، pp. 103–110، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/5868/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button