مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,071
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

725
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر دو روش آموزشی اساتید راهنما بر رضامندی دانشجویان از راهنمایی تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی همدان

نویسندگان

 هزاوه ای سیدمحمدمهدی | هزاوه ای سیدمحمدمهدی | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 26

چکیده

 دانشجویان دانشگاه ها در طی تحصیل خود برای توانمندی, موفقیت و پیشگیری از مشکلات تحصیلی نیازمند مشاوره راهنمایی تحصیلی می باشند. دانشگاه ها موظف اند نیاز دانشجویان را در این خصوص برطرف نمایند. با توجه به تحقیقات انجام شده دانشجویان از اقدامات اساتید راهنمای خود رضایت نداشته اند. لذا, این تحقیق به منظور مقایسه تاثیر دو روش آموزشی در جهت افزایش توان ارائه مشاوره و راهنمایی اساتید راهنما در نتیجه رضایت دانشجویان از راهنمایی و مشاوره آنها به عمل آمد. در این مطالعه 72 استاد راهنما در پیش آزمون (قبل از آموزش) و 87 استاد راهنما در آموزش شرکت نمودند. شرکت کنندگان درآموزش به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند. گروه اول (n=43) در کارگاه آموزش یک روزه شرکت نمودند. گروه دوم (n=44) فقط موارد آموزشی برای خودآموزی دریافت نمودند. رضامندی دانشجویان از ارائه مشاوره و راهنمایی اساتید خود قبل از آموزش تعداد 445 دانشجو و پس از آموزش به تعداد 961 دانشجو در سه گروه (گروه اول, دارای اساتید راهنمای شرکت کننده در کارگاه, گروه دوم, دارای اساتید راهنمای دریافت کننده مواد آموزشی و گروه سوم, دارای اساتید راهنمایی بدون عملکرد یا مداخله در ارائه مشاوره و راهنمایی) توسط پرسشنامه ای مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد اختلاف معنی داری بین رضامندی دانشجویان گروه پیش آزمون (Xbar=10.82, SD=25.52), گروهی که اساتید آنها در گروه اول بودند (Xbar=29.28 ,SD=9.13), گروهی که اساتید راهنمای آنها در گروه دوم (Xbar= 24.65, SD=8.61)  قرار گرفتند و گروهی که اساتید آنها خدمات مشاوره و راهنمایی ارائه ننموده (پس آزمون بدون مداخله) (Xbar= 16.98, SD= 8.04) موجود بوده است (P<0.05). اضافه می گردد دانشجویان گروه سوم که استاد راهنمای فعال نداشتند, دارای نارضایتی قابل توجهی نسبت به گروه پیش آزمون بودند. بین میزان رضامندی دانشجویان در مقاطع تحصیلی علوم پایه و فیزیوپاتولوژی رشته پزشکی, کارآموزی و کارورزی رشته پزشکی و کاردانی در گروه پیش آزمون با گروه پس آزمون اختلاف معنی داری مشاهده گردید(P<0.05) . این مطالعه نشان داد که رضایت دانشجویان از اساتید راهنمای خود بستگی به توان بیشتر اساتید راهنما دارد. اجرای برنامه آموزشی با روش کارگاهی نسبت به روش در اختیار داشتن مواد آموزشی باعث یادگیری فعال و مهارت های لازم اساتید در جهت رضایت دانشجویان می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

هزاوه ای، سیدمحمدمهدی، و هزاوه ای، سیدمحمدمهدی. (1382). مقایسه تاثیر دو روش آموزشی اساتید راهنما بر رضامندی دانشجویان از راهنمایی تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی همدان . مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، 5(2)، 16-26. SID. https://sid.ir/paper/58905/fa

Vancouver: کپی

هزاوه ای سیدمحمدمهدی، هزاوه ای سیدمحمدمهدی. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی اساتید راهنما بر رضامندی دانشجویان از راهنمایی تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی همدان . مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)[Internet]. 1382؛5(2):16-26. Available from: https://sid.ir/paper/58905/fa

IEEE: کپی

سیدمحمدمهدی هزاوه ای، و سیدمحمدمهدی هزاوه ای، “مقایسه تاثیر دو روش آموزشی اساتید راهنما بر رضامندی دانشجویان از راهنمایی تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی همدان ،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، vol. 5، no. 2، pp. 16–26، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/58905/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button