مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,087
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,412
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط کیفیت زندگی و خودکارآمدی معلمان شاغل شهرستان شهرکرد

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 35

چکیده

 زمینه و هدف: معلمین همواره وظیفه خطیر تربیت و پرورش کودکان و فعال کردن نیروهای بالقوه آنها را در مسیر صحیح به عهده دارند, لذا وجود هر گونه مشکل در کیفیت زندگی و خودکارآمدی آنها می تواند بر عملکرد شغلی آنان تاثیر گذاشته و به جامعه دانش آموزی و طبیعتا آینده کشور منتقل شود. هدف از این مطالعه, سنجش کیفیت زندگی و ارتباط آن با خودکارآمدی در معلمان شاغل در مقاطع مختلف آموزشی شهرستان شهرکرد بود.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی - تحلیلی, تعداد 471 نفر از معلمان شاغل در مقاطع مختلف آموزشی شهرستان شهرکرد, با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از جامعه در دسترس انتخاب شدند. جهت تعیین خودکارآمدی از مقیاس خودکارآمدی شغلی معلمان شوارزر و به منظور تعیین کیفیت زندگی نیز از پرسشنامه کوتاه 36 سوالی (SF-36) استفاده شد. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه ها توسط خود معلمان جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t, تحلیل واریانس, آزمون توکی و کای دو استفاده گردید.یافته ها: میانگین سنی و سابقه خدمت معلمان تحت مطالعه, به ترتیب برابر با 40.18±5.60 و 18.49±6.46 سال بود. همچنین %92.5 از افراد متاهل, %84.6 برخوردار از تحصیلات دانشگاهی و %97.9 نیز در استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش بودند. بر اساس یافته ها, میانگین کلی کیفیت زندگی افراد تحت مطالعه برابر با 68.69±12.17 بود که بهترین کیفیت زندگی مربوط به معلمان مقطع ابتدایی و پایین ترین کیفیت زندگی مربوط به معلمان راهنمایی بود (P<0.01). همچنین میانگین میزان خودکارآمدی شغلی معلمان تحت مطالعه برابر با 28.77±4.64 بود که بالاترین میزان مربوط به معلمان مقطع ابتدایی و پایین ترین میزان مربوط به دبیران مدارس متوسطه بود (P<0.05). کیفیت زندگی معلمان با خودکارآمدی شغلی (P<0.01), میزان تحصیلات (P<0.05) و سابقه خدمت (P<0.001) ارتباط مثبت معنی داری داشت.نتیجه گیری: مطالعه حاضر, نشان داد که بین خودکارآمدی شغلی معلمان در کلیه مقاطع تحصیلی و کیفیت زندگی آنان رابطه مستقیم و معنی داری برقرار است و لذا بررسی و به کارگیری روشهای مناسب در افزایش خودکارآمدی می تواند موجب افزایش کیفیت زندگی معلمان گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریم زاده شیرازی، ماندانا، رضویه، اصغر، و کاوه، محمدحسین. (1387). ارتباط کیفیت زندگی و خودکارآمدی معلمان شاغل شهرستان شهرکرد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، 10(1)، 28-35. SID. https://sid.ir/paper/58954/fa

    Vancouver: کپی

    کریم زاده شیرازی ماندانا، رضویه اصغر، کاوه محمدحسین. ارتباط کیفیت زندگی و خودکارآمدی معلمان شاغل شهرستان شهرکرد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)[Internet]. 1387؛10(1):28-35. Available from: https://sid.ir/paper/58954/fa

    IEEE: کپی

    ماندانا کریم زاده شیرازی، اصغر رضویه، و محمدحسین کاوه، “ارتباط کیفیت زندگی و خودکارآمدی معلمان شاغل شهرستان شهرکرد،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، vol. 10، no. 1، pp. 28–35، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/58954/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button