مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی پیشنهادی ارزشیابی آموزش های پودمانی

صفحات

 صفحه شروع 566 | صفحه پایان 577

چکیده

 مقدمه: ارزشیابی آموزشی از ارکان اصلی نظام های آموزشی است و در استانداردها گوناگون آموزشی نظیر ایزو 10015 نیز جایگاه ویژه ای دارد. به نظر می رسد برای ارزشیابی اثربخش آموزش های ارایه شده به فراگیران, صرفا آزمون های کتبی یا شفاهی, کافی به نظر نمی رسد. برای دستیابی به ارزشیابی اثربخش آموزش, اقدام به طراحی الگویی برای ارزشیابی آموزشی دوره های پودمانی شد, به گونه ای که بتواند بیشترین عوامل موثر بر آموزش را بسنجد.روش ها: پیش الگوی ارزشیابی فوق, پس از تدوین, با استفاده از تکنیک دلفی و اجرای آموزشی در 11 دوره آموزش پودمانی مدیران و روسای بیمارستان های منتخب کشور و معاونین پشتیبانی دانشگاه های علوم پزشکی, اجرا و ارتقا یافت و به عنوان الگوی پیشنهادی معرفی شد.نتایج: الگوی پیشنهادی مشتمل بر 9 محور ارزیابی و در برگیرنده 134 مولفه به شرح زیر است: ارزیابی روزانه فراگیر از کلاس (10 مولفه), ارزیابی روزانه و نهایی فراگیر از امکانات و تسهیلات آموزشی و رفاهی (12 مولفه), ارزیابی نهایی فراگیر از دوره (30 مولفه), ارزیابی استاد از دوره (20 مولفه), ارزیابی استاد از کلاس (20 مولفه), ارزیابی فراگیران از تاثیر آموزش در کار (7 مولفه), ارزیابی منابع آموزشی دروس (6 مولفه), ارزیابی فراگیران از محتوای دوره (16 مولفه) و ارزیابی اثربخشی آموزشی فراگیران توسط خود (13 مولفه).نتیجه گیری: به منظور تسهیل در دستیابی به اهداف آموزشی, نظام آموزشی باید از ساز و کارهای مناسب ارزشیابی آموزشی بهره برداری کند. بدین منظور الگوی پیشنهادی فوق به عنوان ساز و کاری برای ارزشیابی آموزش های پودمانی و توانمندسازی نظام آموزشی ارایه گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یارمحمدیان، محمدحسین، صدوقی، فرحناز، احتشامی، اصغر، سالاریان زاده، محمدحسین، و کسایی اصفهانی، مهتاب. (1389). الگوی پیشنهادی ارزشیابی آموزش ‌های پودمانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش))، 566-577. SID. https://sid.ir/paper/59035/fa

    Vancouver: کپی

    یارمحمدیان محمدحسین، صدوقی فرحناز، احتشامی اصغر، سالاریان زاده محمدحسین، کسایی اصفهانی مهتاب. الگوی پیشنهادی ارزشیابی آموزش ‌های پودمانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):566-577. Available from: https://sid.ir/paper/59035/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین یارمحمدیان، فرحناز صدوقی، اصغر احتشامی، محمدحسین سالاریان زاده، و مهتاب کسایی اصفهانی، “الگوی پیشنهادی ارزشیابی آموزش ‌های پودمانی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)، pp. 566–577، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59035/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button