مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,130
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل سوالات امتحانات دروس تخصصی نظری دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 643 | صفحه پایان 650

چکیده

 مقدمه: آزمون های دروس نظری ابزار مهمی در ارزیابی توانمندی دانشجویان گروه پزشکی برای ورود به آموزش بالینی هستند و نظر به اهمیت کاربرد دروس نظری در عرصه آموزش بالینی برای دانشجویان مامایی؛ لازم است کفایت این آزمون ها برای ارزیابی درست میزان یادگیری دانشجویان مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا این تحقیق با هدف ارزیابی روایی این آزمون ها و میزان انطباق سطح سوالات با سطح یادگیری مورد انتظار انجام شد.روش ها: تحقیق حاضر یک پژهش توصیفی است که بر روی آزمون های هجده درس تخصصی نظری کارشناسی مامایی انجام شد. اطلاعات مربوط به هر آزمون در چک لیست ثبت می شد. روایی محتوا و روایی صوری سوالات و روایی ملاکی امتحانات و همچنین ارزیابی سطح یادگیری مورد انتظار اهداف درس و سطح سوالات بر اساس طبقه بندی بلوم به وسیله کارشناسان آموزش پزشکی و کارشناس مربوط به هر درس ارزیابی می شد. روایی و پایایی این ارزیابی ها در یک مطالعه ابتدایی تایید شده بود. روش آماری مورد استفاده ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بود.نتایج: ارزیابی 1013 سوال از مجموع ارزشیابی هجده درس 92.38 درصد سوالات روایی محتوی و 80.45 درصد سوالات روایی صوری داشتند. یازده درس از مجموع هجده درس نیز دارای روایی ملاکی بودند. بیشترین میزان تطابق سطح سوال با سطح یادگیری 71.4 درصد بود و در 9 درس بیش از 50 درصد سوالات سطحی منطبق با سطح یادگیری مورد انتظار در طرح درس بود. در 61.11 درصد امتحانات ارتباط معنادار بین سطح سوالات و سطح اهداف آموزشی وجود داشت.نتیجه گیری: این تحقیق نشان می دهد اگر چه سوالات به گونه ای طراحی شده است که محتوای مورد نظر در طرح درس را ارزیابی کند؛ اما در درصد قابل توجهی از آزمون ها, سطح سوالات طراحی شده با سطح یادگیری مورد انتظار منطبق نبود. در طراحی برخی از سوالات نیز ساختار سوالات استاندارد نبود؛ که ضروری است توجه طراحان سوالات به این نکات بیشتر جلب شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظمی، اشرف ، و احسان پور، سهیلا. (1389). تحلیل سوالات امتحانات دروس تخصصی نظری دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش))، 643-650. SID. https://sid.ir/paper/59036/fa

    Vancouver: کپی

    کاظمی اشرف ، احسان پور سهیلا. تحلیل سوالات امتحانات دروس تخصصی نظری دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):643-650. Available from: https://sid.ir/paper/59036/fa

    IEEE: کپی

    اشرف کاظمی، و سهیلا احسان پور، “تحلیل سوالات امتحانات دروس تخصصی نظری دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)، pp. 643–650، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59036/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button