مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,464
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,722
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی، انسجام خانواده و سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی

صفحات

 صفحه شروع 581 | صفحه پایان 593

چکیده

 مقدمه: خودکارآمدی تحصیلی دلالت بر باور یک فرد به توانایی هایش در دستیابی به اهداف و فعالیت های آموزشی دارد, که شکل گیری آن متاثر از عوامل مختلفی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی, انسجام خانواده و سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی انجام شد.روش ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویانی است که در سال تحصیلی 93-1392 در دانشگاه خوارزمی مشغول به تحصیل بودند. نمونه ای به حجم 343 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (Ryff), مقیاس انسجام سازمان یافته خانواده فیشر (Fischer), مقیاس سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (Palutzian & Ellison) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (Owen & Froman) که هر چهار مقیاس از پایایی و روایی قابل قبول برخوردارند, استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون, رگرسیون خطی چند متغیره و روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد.نتایج: همبستگی پیرسون نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای بهزیستی روانشناختی (r=0.371), انسجام خانواده (r=0.351) و سلامت معنوی (r=0.468) همبستگی مثبت و معنادار دارد (P<0.01). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای بهزیستی روانشناختی, انسجام خانواده و سلامت معنوی به طور معنادار قادر به تبیین 0.28 از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان بود. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیرهای پیش بین به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر متغیر خودکارآمدی تحصیلی تاثیر می گذارد.نتیجه گیری: یافته های این تحقیق از اهمیت متغیرهای سلامت معنوی, انسجام خانواده و بهزیستی روانشناختی در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی حمایت می کند. بنابراین به نظر می رسد برگزاری دوره های آموزشی جهت خودباوری و رشد باورهای خودکارآمدی تحصیلی با توجه به تفاوت های فردی دانشجویان در زمینه های پیش گفت مفید است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اصغری، فرهاد، سعادت، سجاد، عاطفی کرجوندانی، ستاره، و جانعلی زاده کوکنه، سحر. (1393). رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی, انسجام خانواده و سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(7)، 581-593. SID. https://sid.ir/paper/59078/fa

Vancouver: کپی

اصغری فرهاد، سعادت سجاد، عاطفی کرجوندانی ستاره، جانعلی زاده کوکنه سحر. رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی, انسجام خانواده و سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(7):581-593. Available from: https://sid.ir/paper/59078/fa

IEEE: کپی

فرهاد اصغری، سجاد سعادت، ستاره عاطفی کرجوندانی، و سحر جانعلی زاده کوکنه، “رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی, انسجام خانواده و سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 7، pp. 581–593، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59078/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button