مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,137
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1392

صفحات

 صفحه شروع 633 | صفحه پایان 640

چکیده

 مقدمه: سواد اطلاعاتی به عنوان مجموعه ای از مهارت ها به منظور شناسایی درست منابع اطلاعاتی, دسترسی و توانایی استفاده هدف مند از آنها و ابزاری برای توانمندی فردی است که برای دانشجویان بسیار مهم است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392 انجام شد.روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 338 نفر از دانشجویان محصل در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی در سال تحصیلی 92 صورت گرفت. برای سنجش سواد اطلاعاتی از پرسشنامه روا و پایای سواد اطلاعاتی استفاده شد. برای آنالیز داده ها از آمارهای توصیفی و آزمون های تی و آنالیز واریانس صورت گرفت.نتایج: سطح سواد اطلاعاتی افراد شرکت کننده در سطح متوسط قرار داشت. میانگین نمره سواد اطلاعاتی مردان 44.13±8.77 از مجموع 110 نمره و در زنان 45.27±9.17 بود و اختلاف معناداری بین دو جنس مشاهده نگردید (p=0.302, t=1.03). میانگین نمرات بر اساس رشته تحصیلی اختلاف معناداری داشت. بالاترین نمره سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته اقتصاد بهداشت (6.23±51) و سپس مدیریت اطلاعات سلامت (4.92±50.26) بود (p=0.01 و F=2.85). میانگین نمره سواد اطلاعاتی بر اساس مقطع تحصیلی نیز اختلاف معناداری داشت؛ دانشجویان کارشناسی (7.97±43.76) و دانشجویان کارشناسی (11.58±46.48) و دکتری (2.82±52) پایین تر از سایر مقاطع بود (p=0.003 و F=6.58).نتیجه گیری: با توجه به این که سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در سطح متوسط قرار داشت, و با توجه به اهمیت مهارت های اطلاعاتی در پیشرفت علمی و افزایش کارآیی افراد در شغل خود, آموزش مهارت هایی برای افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اعظمی، زهرا، و صالحی نیا، حمید. (1393). وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1392. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(7)، 633-640. SID. https://sid.ir/paper/59084/fa

Vancouver: کپی

اعظمی زهرا، صالحی نیا حمید. وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1392. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(7):633-640. Available from: https://sid.ir/paper/59084/fa

IEEE: کپی

زهرا اعظمی، و حمید صالحی نیا، “وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1392،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 7، pp. 633–640، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59084/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا