مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,002
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

538
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه اعتماد حرفه ای در دانشجویان و شاغلین بالینی مامایی

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 147

چکیده

 مقدمه: اعتمادحرفه ای یک ویژگی مطلوب ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی است و ماما به عنوان اولین فرد در تماس با مددجو باید دانش و مهارت کافی برای ارائه خدمات بالین را داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه میزان اعتماد حرفه ای دانشجویان کارشناسی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی و شاغلین بالینی این رشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1392 انجام شد.روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی, اعتمادحرفه ای کلیه دانشجویان مامایی و نمونه ای سهمیه ای از شاغلین بالینی مامایی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1392 با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته مورد بررسی قرارگرفت. روایی ابزار پژوهش از طریق تعیین ایندکس روایی محتوا و فاکتور آنالیز, و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.نتایج: 101 نفر(63.9 درصد) دانشجوی مامایی و 57 نفر(36.1 درصد) شاغلین بالینی مامایی در این پژوهش شرکت کردند. میانگین نمره اعتمادحرفه ای دانشجویان سال دوم 135.77±25.27 دانشجویان سال سوم, 149±26.36, دانشجویان سال چهارم 141.03±27.53و شاغلین بالینی مامایی 158.94±19.14 از مجموع 210 نمره بود. آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه, بین گروه ها از این نظر اختلاف آماری معناداری نشان داد(p=0.001).نتیجه گیری: آموزش های پایه توانسته بودند سطح قابل قبولی از اعتماد حرفه ای را در دانشجویان سال های دوم و سوم ایجاد کنند, اما اعتماد حرفه ای در طی کارآموزی عرصه میزان مناسبی نداشت. نمره اعتماد حرفه ای شاغلین بالینی نسبت به دانشجویان مامایی مطابق انتظار بالاتر بود. به موازات افزایش توانایی ها دانشجویان در سال های بالاتر باید با ایجاد محیط بالینی حمایتی, زمینه توسعه اعتماد حرفه ای دانشجویان را به وجود آورد. بررسی و شناسایی عوامل کاهش دهنده اعتماد حرفه ای در پژوهش های آینده پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسین پور، زهره، حشمتی نبوی، فاطمه، امامی مقدم، زهرا، بهنام وشانی، حمیدرضا، و حسن زاده، فرزانه. (1393). بررسی و مقایسه اعتماد حرفه ای در دانشجویان و شاغلین بالینی مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(2)، 137-147. SID. https://sid.ir/paper/59086/fa

    Vancouver: کپی

    حسین پور زهره، حشمتی نبوی فاطمه، امامی مقدم زهرا، بهنام وشانی حمیدرضا، حسن زاده فرزانه. بررسی و مقایسه اعتماد حرفه ای در دانشجویان و شاغلین بالینی مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(2):137-147. Available from: https://sid.ir/paper/59086/fa

    IEEE: کپی

    زهره حسین پور، فاطمه حشمتی نبوی، زهرا امامی مقدم، حمیدرضا بهنام وشانی، و فرزانه حسن زاده، “بررسی و مقایسه اعتماد حرفه ای در دانشجویان و شاغلین بالینی مامایی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 2، pp. 137–147، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59086/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا