مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,277
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

841
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش بین حرفه ای پاسخی به چالش های نظام سلامت

صفحات

 صفحه شروع 148 | صفحه پایان 164

چکیده

 مقدمه: تغییرات گسترده در حوزه ی سلامت سبب گردیده بسیاری از سازمان های آموزشی علوم سلامت, درصدد اتخاذ موثرترین رویکردهای آموزشی برآیند, در این میان آموزش بین حرفه ای به عنوان یکی از رویکرد های نوین و کارآمد توجه زیادی را درسطح بین المللی به خود جذب کرده است. این مطالعه با هدف معرفی آموزش بین حرفه ای و با تمرکز بر زمینه های بروز و شکل گیری آن در علوم سلامت انجام شد.روش ها: این مطالعه ای مروری تلفیقی در سال 92-1391با جستجوی یکپارچه در پایگاه های اطلاعاتی Pub med, CINHAL Ovid, Science direct همچنین جستجو با موتور جستجوگر Google در منابع اطلاعاتی مختلف مانند مجلات معتبر علمی, گزارشات سمینارها, گزارشات انجمن ها و سازمان های آموزشی با کلید واژه های اصلی آموزش بین حرفه ای, یادگیری بین حرفه ای و عملکرد بین حرفه ای و در محدوده ی سال های 1995 تا 2013 و به طور عمده به زبان انگلیسی انجام شده است. بیش از 2000 عنوان شامل مقاله پژوهشی, گزارش, صفحات وب, نامه به سر دبیر, کتاب به دست آمد که با بررسی عناوین و خلاصه مقاله ها, 120 مقاله که ارتباط مستقیم با هدف و سوال مطالعه داشت, مورد تحلیل محتوی کیفی قرار گرفت. محتوی مقالات مذکور استخراج و نتایج نهایی با نرم افزارMAXQDA  دسته بندی, تلفیق و تنظیم گردید.نتایج: دو درون مایه اصلی, بیانگر زمینه ی شکل گیری آموزش بین حرفه ای در نظام سلامت به دست آمد. درون مایه «چالش ها» شامل چهار طبقه: تغییرات پویا و همه جانبه ی جوامع بشری, ضعف در ارائه مراقبت کیفی, بحران نیروی انسانی و نارسایی های آموزش تک حرفه ای و درون مایه« راهبردهای سازنده» شامل چهار طبقه: گسترش تعاملات بین حرفه ای, توسعه همکاری های بین حرفه ای, مراقبت تیمی مبتنی بر مددجو و تغییر در فرایند اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان علوم سلامت است.نتیجه گیری: آموزش بین حرفه ای با تمرکز بر تعامل بین حرفه ای و ارتقای فرآیند اجتماعی سازی حرفه ای فراگیران علوم سلامت, صلاحیت و توانمندی لازم جهت توسعه همکاری های بین حرفه ای و ارائه مراقبت تیمی جامع, یکپارچه و مبتنی بر مددجو را در دانش آموختگان, جهت مقابله با چالش های نظام سلامت فراهم می آورد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

وفادار، زهره، ونکی، زهره، و عبادی، عباس. (1393). آموزش بین حرفه ای پاسخی به چالش های نظام سلامت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(2)، 148-164. SID. https://sid.ir/paper/59089/fa

Vancouver: کپی

وفادار زهره، ونکی زهره، عبادی عباس. آموزش بین حرفه ای پاسخی به چالش های نظام سلامت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(2):148-164. Available from: https://sid.ir/paper/59089/fa

IEEE: کپی

زهره وفادار، زهره ونکی، و عباس عبادی، “آموزش بین حرفه ای پاسخی به چالش های نظام سلامت،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 2، pp. 148–164، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59089/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا