مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,958
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر بر آموزش پزشکی در محیط بالینی: تجارب اعضای هیات علمی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 279 | صفحه پایان 290

چکیده

 مقدمه: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش در دوره پزشکی می باشد که بدون آن تربیت پزشکانی شایسته و کارآمد غیر ممکن می باشد. با توجه به پیچیدگی های موجود در آموزش بالینی, تاثیرپذیری آن از عوامل مختلف محیطی, تغییرات اخیر در محیط بالینی و نقش های چندگانه اعضای هیات علمی بالینی, لزوم بررسی این پدیده به صورت جامع احساس شد. این تحقیق به تبیین عوامل زمینه ای موثر بر آموزش بالینی با تکیه بر تجارب اعضای هیات علمی بالینی می پردازد.روش ها: این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوای مرسوم انجام شد. داده ها با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف و مصاحبه فردی نیمه ساختارمند با اعضای هیات علمی بالینی, مصاحبه های غیررسمی با فراگیران و مشاهده در عرصه جمع آوری شد.نتایج: براساس یافته های حاصل از مراحل کدگذاری, ساختار آموزشی, وظایف حرفه ای و عوامل انگیزشی عوامل زمینه ای هستند که بر آموزش بالینی اثر می گذارند. از دید مشارکت کنندگان محدود بودن زمان در اختیار برای آموزش, وظایف و مسوولیت های متنوع, گسترده و با حجم بالای اعضای هیات علمی, عدم تامین مالی, نبود شان و منزلت مناسب برای آموزش, پررنگ بودن نقش پژوهش در مقایسه با آموزش و چالش های نقش معلمی از مهم ترین عوامل زمینه ای هستند که آموزش بالینی را متاثر می سازند.نتیجه گیری: تغییر ساختار آموزشی به سمت ایجاد فرهنگی که به آموزش بالینی به عنوان یک خدمت بها داده شود می تواند بسیاری از مشکلات آموزش بالینی و اعضای هیات علمی را مرتفع نماید. نتایج این پژوهش می تواند مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی و اعضای هیات علمی را در یافتن راه کارهایی برای ارتقای فرایند آموزش بالینی یاری رساند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گندم کار، رقیه، صلصالی، مهوش، و میرزازاده، عظیم. (1390). عوامل موثر بر آموزش پزشکی در محیط بالینی: تجارب اعضای هیات علمی بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(3 (پیاپی 32))، 279-290. SID. https://sid.ir/paper/59123/fa

    Vancouver: کپی

    گندم کار رقیه، صلصالی مهوش، میرزازاده عظیم. عوامل موثر بر آموزش پزشکی در محیط بالینی: تجارب اعضای هیات علمی بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1390؛11(3 (پیاپی 32)):279-290. Available from: https://sid.ir/paper/59123/fa

    IEEE: کپی

    رقیه گندم کار، مهوش صلصالی، و عظیم میرزازاده، “عوامل موثر بر آموزش پزشکی در محیط بالینی: تجارب اعضای هیات علمی بالینی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 3 (پیاپی 32)، pp. 279–290، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59123/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button