مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,361
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

571
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

علوم پایه پزشکی از دیدگاه کارورزان: بررسی آگاهی و نگرش نسبت به دروس و سوالات آزمون جامع علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 23

چکیده

 مقدمه: دوره پزشکی عمومی در دانشگاههای ایران بصورت سنتی چهار مرحله ای (علوم پایه, فیزیولوپاتولوژی, کارآموزی بالینی و کارورزی) به اجرا در می آید. عدم تناسب بین مفاهیم تدریس شده در دوره علوم پایه با نیازهای حرفه ای و آموزشی در دوره کارورزی و پس از فراغت از تحصیل و همچنین افت یادداری آموخته ها از مشکلات این روند است. این مطالعه به بررسی این دو مورد می پردازد. روشها: برای گردآوری داده های مربوط به آگاهی فعلی کارورزان, از آزمون چند گزینه ای حضوری استفاده شد. نمرات آزمون جامع علوم پایه همین افراد به عنوان آگاهی قبلی در نظر گرفته شد. نگرش افراد نسبت به کاربرد بالینی هر سوال و دروس مختلف علوم پایه با پرسشهایی همراه مقیاس لیکرت 5 نقطه ای ارزیابی گردید. یافته ها: هفتاد درصد از کارورزان, میزان دقت خود در پاسخ دهی به آزمون را زیاد و بالاتر از متوسط ارزیابی کردند. پس از تصحیح پاسخنامه ها, مشخص شد که میانگین نمرات اخذ شده در آزمون اخیر نسبت به آزمون جامع علوم پایه همین افراد 25 درصد افت داشته است. میانگین کلی نمره نگرش نسبت به کاربرد بالینی موارد مورد پرسش 3.07±0.56 بدست آمد. میزان آگاهی با متغیرهای جمعیت شناختی (Demographic) مورد بررسی در افراد ارتباط نداشت, اما با نمره آزمون جامع علوم پایه خود فرد و معدل وی ارتباط معنی داری را نشان داد. نوع نگرش دانشجو نسبت به مفاهیم مورد پرسش با میزان آگاهی او مرتبط نبود. بیشترین میزان پاسخ دهی مربوط به دروس بهداشت, بافت شناسی و آسیب شناسی بوده است. کاربردی ترین سوالات آزمون علوم پایه به نظر شرکت کنندگان,مربوط به دروس تغذیه و بهداشت و در درجه بعد, فیزیولوژی, آسیب شناسی, باکتری شناسی انگل و قارچ شناسی و زبان انگلیسی بوده است در حالی که بالاترین نمره نگرش کلی نسبت به کاربرد دروس به بهداشت, تغذیه و فیزیولوژی اختصاص یافته است. بحث: افت میزان دانسته ها پس از طی زمان عادی است ولی مقدار آن (25 درصد) بررسی بیشتری را طلب می کند. به علاوه, عدم هماهنگی بین نگرش کلی به برخی دروس (فیزیک پزشکی و ژنتیک) و کاربرد موارد پرسش شده از محتوا و میزان آگاهی از درس, لزوم دقت بیشتر در طراحی آموزش دروس و طراحی آزمونها بر مبنای نیازهای حرفه ای را نمایان می سازد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

امامی، سیدمحمدحسن، رسولی نژاد، مجید، چنگیز، طاهره، افشین نیا، فرساد، ذوالفقاری، بهزاد، و ادیبی، پیمان. (1379). علوم پایه پزشکی از دیدگاه کارورزان: بررسی آگاهی و نگرش نسبت به دروس و سوالات آزمون جامع علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 1(1 (پیاپی 1))، 19-23. SID. https://sid.ir/paper/59140/fa

Vancouver: کپی

امامی سیدمحمدحسن، رسولی نژاد مجید، چنگیز طاهره، افشین نیا فرساد، ذوالفقاری بهزاد، ادیبی پیمان. علوم پایه پزشکی از دیدگاه کارورزان: بررسی آگاهی و نگرش نسبت به دروس و سوالات آزمون جامع علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1379؛1(1 (پیاپی 1)):19-23. Available from: https://sid.ir/paper/59140/fa

IEEE: کپی

سیدمحمدحسن امامی، مجید رسولی نژاد، طاهره چنگیز، فرساد افشین نیا، بهزاد ذوالفقاری، و پیمان ادیبی، “علوم پایه پزشکی از دیدگاه کارورزان: بررسی آگاهی و نگرش نسبت به دروس و سوالات آزمون جامع علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 1، no. 1 (پیاپی 1)، pp. 19–23، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59140/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا