مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,121
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کدام متد تدریس بهتر است ؟ مشارکتی یا سخنرانی

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 31

چکیده

 مقدمه: در فرآیند آموزش و پرورش, آموزش های ارائه شده به روش سخنرانی به سرعت فراموش می شود. از این رو, همگام با پیچیده تر شدن رشته دندانپزشکی و معرفی تکنیک های جدید لزوم استفاده از روش های نوین آموزشی جهت یادگیری مادام العمر ضروری می شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر دو روش تدریس سخنرانی و مشارکتی بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی شیراز انجام گرفت.روش ها: در مطالعه حاضر که به روش نیمه تجربی انجام شد, کلیه دانشجویان ترم نهم (60 نفر) که واحد ارتودنسی نظری 1 را گرفته بودند به روش سرشماری انتخاب, و در ارائه مبحث سبب شناسی ناهنجاری های فکی - دندانی به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا یک پیش آزمون (Pre-test) جهت ارزیابی اطلاعات و رضایت دانشجویان در مورد مبحث اتیولوژی به روش سخنرانی به عمل آمد. سپس دانشجویان در هر دو گروه آزمایش و کنترل آموزش دیدند. دانشجویان در گروه کنترل به روش آموزش بر پایه سخنرانی و در گروه آزمایش گروه های کوچک 5 نفره تقسیم شده و آموزش به روش مشارکتی انجام شد. سپس در گروه آزمایش و کنترل یک پس آزمون (Post-test) جهت ارزیابی یادگیری و رضایت دانشجویان به عمل آمد. در نهایت نتایج با استفاده از آمار تحلیلی Wilcoxon و Mann-Whitney U و SPSS تحلیل شد.نتایج: یافته های پژ‍وهش اختلاف معناداری را بین میانگین نمرات رضایت دانشجویان قبل و بعد از اجرای روش مشارکتی نشان داد. همچنین بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در گروه تدریس مشارکتی نسبت به گروه سخنرانی اختلاف معنادار آماری وجود داشت (p<0.001). اما بین پس آزمون میزان یادگیری گروه مشارکتی با پس آزمون گروه سخنرانی تفاوت معناداری دیده نشد (p=0.14).نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد استفاده از روش مشارکتی در تدریس دانشجویان دندانپزشکی می تواند مفید واقع شود و میزان رضایت دانشجو را افزایش دهد. با افزایش انگیزه درونی دانشجویان می توان فرصتی برای افزایش کیفیت آموزش به دست آورد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مومنی دانایی، شهلا، زرشناس، لادن، عشاق، مرتضی، و امیدخدا، سیده مریم. (1390). کدام متد تدریس بهتر است ؟ مشارکتی یا سخنرانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(1 (پیاپی 30))، 24-31. SID. https://sid.ir/paper/59176/fa

    Vancouver: کپی

    مومنی دانایی شهلا، زرشناس لادن، عشاق مرتضی، امیدخدا سیده مریم. کدام متد تدریس بهتر است ؟ مشارکتی یا سخنرانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1390؛11(1 (پیاپی 30)):24-31. Available from: https://sid.ir/paper/59176/fa

    IEEE: کپی

    شهلا مومنی دانایی، لادن زرشناس، مرتضی عشاق، و سیده مریم امیدخدا، “کدام متد تدریس بهتر است ؟ مشارکتی یا سخنرانی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 30)، pp. 24–31، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59176/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button