مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,410
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

637
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان، داروسازان و دندان پزشکان

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 51

چکیده

 مقدمه. نیازسنجی آموزشی, اطلاعات لازم را برای تدوین اهداف آموزشی یک برنامه آموزش مداوم, فراهم می کند. تعیین نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان, داروسازان و دندان پزشکان هدف این بررسی است.روش ها. در یک مطالعه توصیفی به صورت پیمایشی, از کلیه مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور (50 نفر) طی پرسشنامه ای مشتمل بر شش سؤال, مفاهیم و پارامترهای اصلی نیازسنجی آموزش مداوم در زمینه مناسب ترین تعریف, منبع اطلاعات, سطح و شیوه و ملاک انتخاب الگو و اولویت نیازسنجی توسط پرسشنامه پایا و روا مورد سوال قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و آزمون مجذور کای انجام گردید.نتایج. اکثریت نمونه ها مناسب ترین تعریف نیاز را «فاصله بین شرایط موجود با موقعیت واقعی یا مطلوب» (6/68 درصد), مناسب ترین منبع را «استخراج نیازهای آموزشی براساس وظایف اصلی و حرفه» (3/34 درصد), «نیازسنجی در سطح ملی» را به عنوان مناسبترین سطح نیازسنجی (3/34 درصد), «انجام نیازسنجی به صورت مستمر (6/48 درصد) و به صورت دوره ای (8/45 درصد) را مناسب ترین شیوه, انتخاب الگوی نیازسنجی براساس «سطح نیازسنجی» (1/37 درصد) را مناسب ترین ملاک و در نهایت, مناسب ترین اولویت بندی نیازهای آموزشی براساس «میزان ارتباط نیاز آموزشی با وظایف اصلی» (4/51 درصد) انتخاب نمودند.بحث. با وجود منابع متعدد نیازسنجی, نمی توان بهترین الگو برای بکارگیری در تمام موارد برنامه های آموزش مداوم پزشکی در نظر گرفت. طراحی محتوای برنامه های آموزش مداوم براساس نیازسنجی قبلی و شناسایی اینکه چه چیز را, چگونه و چه موقع می خواهیم بسنجیم و جایگاه آن در برنامه ریزی و تدوین موضوعات آموزش مداوم چیست, کلید طراحی برنامه های آموزش مداوم است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، فریبا، و یوسفی، علیرضا. (1383). نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان, داروسازان و دندان پزشکان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 4(2 (پیاپی 12))، 43-51. SID. https://sid.ir/paper/59189/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری فریبا، یوسفی علیرضا. نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان, داروسازان و دندان پزشکان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1383؛4(2 (پیاپی 12)):43-51. Available from: https://sid.ir/paper/59189/fa

    IEEE: کپی

    فریبا جعفری، و علیرضا یوسفی، “نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان, داروسازان و دندان پزشکان ،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 4، no. 2 (پیاپی 12)، pp. 43–51، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59189/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button